Orust Kretsloppsakademi beställer ytterligare GARO snabbladdare

Orust blir bäst på snabbladdning i Sverige

Invånarna i Orust kommun har störst chans att ladda sin elbil snabbt.

Detta står klart efter att ytterligare fyra snabbladdare och 16 destinationsladdare från GARO installeras på ön. Orust Kretsloppsakademi, som är beställare, är fast beslutna om att göra ön klimat- och energineutral år 2020.

2013 installerades en snabbladdare från GARO på ön Orust norr om Göteborg. Nu installeras ytterligare fyra snabbladdare från GARO. Det gör Orust till den mest snabbladdningstäta kommunen i förhållande till antalet invånare, nu med snabbladdning på varje ort.

– Förutom att vi har fått ett attraktivt pris kan vi konstatera att den första laddaren från GARO fungerat väldigt bra. GARO har även gett oss bra och kunnig hjälp i alla lägen, säger Lars Carlsson, transportansvarig i den ideella föreningen Orust Kretsloppsakademi.

Installationen ligger helt i linje med Orust Kretsloppsakademis målsättning och parallellt pågår ett målmedvetet arbete med att skapa en fungerande mix av vind-, havs- och solenergi på ön.

De nya laddarna placeras i Varekil, Svanesund, Mollösund samt i Ellös, där den ersätter en nedlagd bensinstation.

– Vi har tagit höjd för framtiden och bygger laddstationer som har plats för både bussar och bilar med släp. Nu när bensinstationen i Ellös är borta är de extra roligt att det hamnar en snabbladdare där som markerar slutet för fossilbränslena, säger Lars Carlsson.

– Orust Kretsloppsakademi har tagit ett fantastiskt initiativ på Orust och från GARO:s sida vill vi göra allt vi kan för att stötta med kunskap och produkter. Vi är stolta över att de tagit fasta på den trygghet och de garantier som vi som marknadsledande aktör kan erbjuda, säger försäljningschef Reine Lönn på GARO.

Orusts Sparbank, Ängö Entreprenad, Otterstala Schakt, Best El och Västra Orust Energitjänst har sponsrat utbyggnaden. Naturvårdsverket har bidragit genom Klimatklivet.

Invigningen sker i samband med Orust Energi- och Miljömässa den 17/9 kl. 10-15 i Henån.

Cathrine Andersson

Presskontakt Marketing Manager Marketing 072 995 17 76

GARO – ett Gnosjöföretag i elbranschen

GARO AB (publ) org. nr 556071–7772 är ett företag som under eget varumärke utvecklar, tillverkar och marknadsför innovativa produkter och system för elinstallationsmarknaden. GAROs kunderbjudande är att tillhandahålla helhetslösningar inom produktområdena Installation, E-mobility, Projekt och Tillfällig el med fokus på elsäkerhet, användarvänlighet och hållbarhet. GARO grundades 1939, har sitt huvudkontor i Gnosjö och är idag ett internationellt bolag med verksamhet i sju länder med cirka 480 anställda. Bolagets produktionsenheter i Sverige ligger i Gnosjö och Värnamo samt i Polen i Szczecin. GARO är noterat på Nasdaq Stockholm under kortnamnet ”GARO”. För mer information, se www.garo.se