Pressmeddelande -

Pressmeddelande: Gärsnäs - en av sex aktörer att inreda lägenhet på Svenska institutet i Paris

För två år sedan återinvigdes Svenska institutet i Paris efter en omfattande renovering av de publika ytorna. Nu har institutet renoverat sina sex gästlägenheter för att ytterligare stärka designprofilen i det anrika kulturhuset i Paris. Gärsnäs är en av de aktörer som blivit inbjudna att inreda en lägenhet, i sällskap av bland andra Svenskt Tenn och Carl Malmsten AB. Gästlägenheterna, som nu visas för allmänheten för första gången, är en del av den femåriga utställningen Hem x 6.

Den 8 september invigs de nyinredda gästlägenheterna vilket utgör startskottet för Swedish Design Moves Paris, en säsong med nutida svensk design och hantverksskicklighet för den franska allmänheten. Utöver utställningen av gästlägenheterna, Hem x 6, visas även Nationalmuseums utställning, Designprocesser, som synliggör skapandeprocessen från material till föremål. Tillsammans Beckmans Designhögskola, Paris College of Art, Svenskt Tenn, Carl Malmsten AB, Dux, Tea och Kasthall har Gärsnäs bidragit till att fylla kulturhuset med design präglad av hållbarhet, innovation och kvalitet i alla led.

I Svenska institutets 1500-talsbyggnad, Hôtel de Marle, finns sex gästbostäder som varje år utgör ett uppskattat tillfälligt hem för 80–100 svenska forskare, kulturarbetare och konstnärer. Gästbostäderna har nu renoverats och speglar svensk design och hantverk. Svenska institutet i Paris har gjort det konstnärliga urvalet av företag som deltar i utställningen där Gärsnäs har inrett en av de sex gästbostäderna tillsammans med designduon Färg & Blanche. Lägenheten kännetecknas av respekten för den befintliga arkitekturen samtidigt som ett modernt, skräddarsytt och egenartat manér har tillförts. Den nyskapande träsömnadstekniken sätter sitt signum på rummet. Vid entrén finns en sex meter lång plywoodskiva i ek med ett sömnadsmönster som lyfter fram föremålen runtomkring: spegeln, hyllorna och väggbordet. Några av föremålen, till exempel belysningen, är specialtillverkade för rummet av Färg & Blanches egen studio och har inte visats tidigare.

Gästbostäderna som varierar mellan 22 och 38 kvm kommer att vara tillgängliga för allmänheten mellan den 8 september och den 13 oktober 2019 och kommer därefter att visas upp i september månad de kommande fem åren. Under hela utställningstiden bereds allmänheten tillträde till de lägenheter som står tomma.

Svenska Institutet är öppet onsdag till söndag 12.00 till 18.00 på adressen 11 rue Payenne – 75003 Paris

För frågor vänligen kontakta:

Anna Klockby, Marknadschef, telefon: +46 733 630 601 mail: anna.klockby@garsnas.se