Försäljning av gasbilar ökar

Försäljning av gasbilar ökar

I november ökade försäljningen av gasbilar med drygt 77 procent jämfört med samma månad förra året enligt färsk statistik från SCB och Trafikanalys*.

- Ökningen av gasbilsförsäljningen är viktig och glädjande på flera plan. Gasdrivna fordon förbättrar luftkvalitén i våra städer när de ersätter bensin- och dieseldrivna fordon. Dessutom minskar koldioxidutsläppen när fordonsgas ersätter bensin och diesel. I tillägg bidrar produktion och förbrukning av biogas till en hållbar och cirkulär ekonomi, säger Cecilia Hedqvist, VD på Gasnätet Stockholm.

Gasnätet Stockholms fordonsgasnät är i dag 4 mil långt och knyter samman biogasanläggningar i Stockholm med bussdepåer för busstankning och tankstationer för fordonsgas. Biogasproduktionen i Henriksdal är ansluten till fordonsgasnätet och nätet är också ihopkopplat med SL:s ledningar över Lidingö till Käppalaverket och biogasproduktionen där.

För Gasnätet Stockholm finns två fokusområden just nu:

– Vi moderniserar befintligt gasnät och planerar för utbyggnad som nästa steg. Framtiden stavas mer biogas och nya kunder, avslutar Cecilia Hedqvist.

*Länk till SCB