VW Touran EcoFuel. Foto: Volkswagen

VW återkallar gasbilar efter tank-explosion

Rostiga gastankar och otillåtna adaptrar. Det är vad som ligger bakom tillbuden på svenska tankstationer för fordonsgas. Biltillverkaren Volkswagen återkallar nu gasbilar av modellen Touran EcoFuel, årsmodell 2006-2009 för att åtgärda ett fabrikationsfel. Gasnätet Stockholm ger dig en överblick av de inträffade händelserna.

2015-05-05

Linköping: Rostig gastank orsakade explosion

En gastank exploderade på en bil i samband med tankning på en biogasstation i Linköping. Bilen, en Volkswagen Touran EcoFuel, var sedan tidigare återkallad av Volkswagen på grund av misstänkta rostangrepp i den främre gastanken. Det visade sig dock att bilen inte varit inne på verkstaden för kontroll och byte av tankarna.

Volkswagen konstaterade att gastanken var väldigt rostangripen. Bilen var dessutom skadad utifrån av påkörning.

En person skadades lindrigt vid händelsen.

2016-06-17

Borås: Olaglig adapter bakom explosion

En explosion inträffade på en biogasmack i Borås när en person försökte tanka en utländsk gasolbil i en tankstation för komprimerad gas med hjälp av en olaglig adapter. Gasolbilen, som klarar ett tryck om 10 bar, tankade i en station som är ämnad för bilar som klarar 200 bar.

Lars Synnerholm, gasexpert på Myndigheten för samhällsskydd och beredskap förklarar händelsen för Borås Tidning:

– Man får absolut inte tillverka eller köpa eller använda en adapter som förändrar de här sakerna, säger han.

– Då blir det riktigt illa, därför att då står tryckkärlen inte pall för det inre trycket. Där har vi haft riktigt tragiska fall där man i sitt oförstånd har skaffat en adapter och skadat sig av det skälet.

Tre personer skadades vid händelsen.

2016-07-04

Angered: Defekt gastank ledde till explosion

En ägare av en Volkswagen Touran EcoFuel tankade sin bil med gas när en av bilens främre gastankar brast och explosion uppstod. Anledningen till att gastanken brast tros bero på att korrosion försvagat tankens ytskikt.

Två person fick föras till sjukhus och en hund avled vid händelsen.

Tillverkaren Volkswagen uppmanar nu alla ägare till gasbilar av modellen Touran EcoFuel, årsmodell 2006-2009, att besöka en verkstad för att inspektera fordonen och eventuellt byta ut bilens främre gastankar. Totalt 909 bilar är berörda i Sverige.

Volkswagen skriver i ett pressmeddelande att denna återkallningsaktion var planerad att ske, men att man efter olyckan i Göteborg nu kommer lägga särskilt stor kraft på att nå ägare av de berörda bilarna.

Läs Volkswagens pressmeddelande här.

FAKTA

I Sverige finns det ungefär 55 000 bilar som drivs med fordonsgas i trafik. Fordonsgas består vanligen av en blandning av biogas och naturgas. Andelen biogas i den sålda fordonsgasen i Sverige låg 2015 på hela 74%.

Bilar med motorgas (gasol) som drivmedel är bara något hundratal i Sverige, men vanligare utomlands.

Källor: Volkswagen, MSB, Energigas Sverige och SCB