Biogas till stockholmsbilister via Stockholm Gas

Stockholm Gas står bakom ökade leveranser till Stockholm av gas för fordonsdrift. Gasen levereras enligt långfristiga avtal från Swedish Biogas Internationals anläggning i Örebro.

Ny, effektivare leverans
Biogasen kommer till Stockholm i nyutvecklade lastbilsflak för gastransport. Dessa är gjorda i kolfiberkomposit istället för traditionellt stål. Flak med de nya gasflaskorna rymmer ungefär dubbelt så mycket gas som tidigare tack vare betydligt lägre vikt.
Därmed minskar transportbehovet, eftersom en lastbil med släp per dag transporterar 9 000 kubikmeter. Det räcker för tankning av 350 - 400 personbilar.

Ännu en fördel för klimat och miljö
Stockholm Gas bygger nu ett rörnät för distribution av gas som fordonsbränsle i Stockholm.

- Det kommer att minska behovet av lastbilstransporterad gas inom stockholmsområdet, säger Mathias Edstedt, vd för Stockholm Gas.

Det nya gasrörnätet beräknas vara i drift under hösten 2010.

Mathias Edstedt, tel 0703 44 54 43

Utsänt av kommunikationschef Inge Telander, tel 08 671 79 61

Stockholm Gas AB ska leverera ledningsburen gas som bidrar till en uthållig, klimat- och miljöriktig energiförsörjning i Stockholm. Hushåll, fastighetsägare, restauranger, industri och fordonsanvändare ska erbjudas en förstklassig energikälla med säkra leveranser.