Ett stort tack

Ett stort tack

Vi vill rikta ett stort tack till alla för den förståelse och det tålamod som ni visat under händelsen efter läckan på Brynäs och kokningen. Vi vill också tacka de entreprenörer och konsulter som ställt upp och jobbat dygnet runt. Sist men inte minst vill vi rikta ett stor tack till alla som hjälpt oss få ut informationen, media och alla ni som delat informationen på sociala medier. Utan er hade vi inte nått ut på samma sätt!

- Vatten berör alla och det är sådana här gånger som alla blir medvetna om hur ofta vi använder vattnet ur kranen och tar det för givet. Vi är glada och väldigt tacksamma för den förståelse och det stöd vi fått under händelsen från så många håll. Ett fint exempel är Fjärran höjder som erbjöd dem utan vatten att duscha hos sig, säger Lena Blad tf VD.

Vid händelser då vi inte är säkra på vattnets kvalitet, som nu när stora delar av ledningsnätet varit trycklöst över en timme efter läckan på Brynäs, är det vår skyldighet att informera de som använder vattnet.

Som en försiktighetsåtgärd rekommenderade vi att vattnet till mat och dryck skulle kokas tills analyssvar visade att kvaliteten var bra.I detta fall då tog vi dessutom stöd av Livsmedelsverkets VAKA-grupp innan vi beslutade att gå ut med kokningsrekommendationen.

Intensivt arbete

Vi är många som har arbetat intensivt med att lösa störningen.

• Vi skickade 165 000 SMS och 34 000 talsvarsmeddelanden
  • 12 personer och 7 fordon arbetade i 12 timmar med att laga ledningen
  • Vi tog 549 analyser på dricksvattnet spridda över hela Gävle
  • Vi besvarade fler än 500 samtal och mail
  • Vi körde ut cirka 80 kubikmeter vatten i tankar på 14 platser

I samband med läckan rann det ut minst 3 000 kubikmeter vatten, det är ungefär lika mycket som 15 000 badkar.

Nästa steg

Den del av Brynäsgatan där läckan uppstod är fortfarande avspärrad. Vi fortsätter med återställningen på måndag och räknar med att du kan köra på vägen i slutet av nästa vecka.

Från Gävle till Skellefteå

I Gävle har vi cirka 60 mil vattenledningar, det är nästan lika långt som från Gävle till Skellefteå. Tre mil av ledningarna är äldre än 66 år.

I Gävle uppstår ungefär 35 läckor per år, men antalet varierar stort. Det finns många anledningar att läckor uppstår. Det som spelar in är markförhållanden, trafik, nederbörd, farthinder och material.

I Gävle har vi en budget på 25-30 miljoner per år för att förnya ledningsnätet för både vatten och avlopp.

Kostnaden för att laga en läcka på en liten ledning är mellan 30 000 - 100 000 kronor. Kostnaden för en stor ledning, som den på Brynäsgatan, är mellan 500 000 – 1 miljon kronor.

Kontakt

Har du frågor är du välkommen till Gästrike Vattens kundservice. 020 37 93 00, info@gastrikevatten.se

Media är välkommen till

Therese Staff, Kommunikatör Gästrike Vatten, 070-167 57 82