Nu kan du dricka vattnet utan att koka det i Hamrångefjärden, Bergby och Norrsundet med omnejd

Idag klockan 12, tisdag 15 augusti 2017, hävde vi kokningsrekommendationen i Hamrångefjärden, Bergby och Norrsundet med omnejd. Flera godkända provsvar i rad visar att vattnet är rent. Vi vill tacka för den förståelse och det tålamod som alla har visat under tiden som vi har haft kokningsrekommendation.

Vi utreder händelsen

Gästrike Vatten arbetar med att förse dig med så trygg och säker vattenleverans som möjligt, varje dag, året om. Flera utredningar pågår för att hitta en långsiktig och mer robust lösning för Hamrångebygden.

- Vi är medvetna om att området har drabbats av flera kokningsrekommendationer på kort tid. Vi utreder händelsen och ser över hur vi kan förbättra vår teknik och vårt arbetssätt vid extrema händelser. Den här typen av nederbördsmängder i kombination med en känslig vattentäkt ger problem som är svåra att förebygga helt säger Johanna Harrysson chef för vattendrift på Gästrike Vatten.

Tack!

Vi vill rikta ett stort tack till alla drabbade i Hamrångefjärden, Bergby och Norrsundet med omnejd för tålamod och positiv inställning. Vi är medvetna om att två händelser som har resulterat i kokningsrekommendation har drabbat området på kort tid. Gästrike Vatten är mån om att du ska ha vatten av god kvalitet i kranen.

Sist men inte minst vill vi rikta ett stort tack till alla som hjälpt oss få ut informationen, media och alla som delat informationen på sociala medier. Utan er hade vi inte nått ut på samma sätt!

Detta har hänt:

Förra helgens stora nederbördsmängder försämrade vattenkvaliteten i Totra vattentäkt. Vattentäkten förser Hamrångefjärden, Bergby och Norrsundet med omnejd med vatten. Gästrike Vatten utfärdade kokningsrekommendation måndag den 7 augusti som en försiktighetsåtgärd eftersom provsvaren visade bakterier i vattnet.

För att komma tillrätta med kvalitetsproblemen satte vi in extra beredning i form av klorering i vattenverket. Vattnet har provtagits flera gånger per dag och nu visar resultaten att åtgärderna har fungerat och vattenkvaliteten är bra igen.

Kontakt

Har du frågor är du välkommen till Gästrike Vattens kundservice på 020-37 93 00 eller info@gastrikevatten.se

Media är välkommen till Jessica Zetterholm, kommunikatör Gästrike Vatten, 070-414 01 30.

Gästrike Vatten är ett kommunalägt bolag som levererar dricksvatten och renar spillvatten i Gävle, Hofors, Ockelbo, Älvkarleby och Östhammar kommuner. Rent vatten och bra avloppsrening är en förutsättning för välfärd.