Coronavirus och ökat tryck på återvinningscentralerna

Coronaviruset (COVID-19) påverkar hela samhället och Gästrike återvinnare följer händelseutvecklingen noga. Vi vidtar försiktighetsåtgärder och planerar för att säkerställa att vi kan upprätthålla våra uppdrag, som till exempel att hålla öppet på våra återvinningscentraler.

Under de senaste dagarna har vi märkt att antalet besökare på våra återvinningscentraler har ökat markant vilket innebär att vi behöver göra några tillfälliga förändringar.

För att värna om våra medarbetares och besökares hälsa och säkerhet kommer vi att införa begränsningar för hur många vi kan släppa in samtidigt på våra återvinningscentraler i Gävle och Sandviken. Från och med torsdag den 19 mars har vi flaggvakter på plats med uppgift att se till att begränsa antalet besökare som vistas på rampen (vid våra containrar) samtidigt. Detta kommer troligtvis medföra ökade köer och vi ber er att ha överseende med detta.

Stanna hemma om du är sjuk

Vi ber dig att följa de allmänna råden från Folkhälsomyndigheten och besök oss inte om du är sjuk eller befinner dig i karantän – för din och vår skull.

Ta inte med barnen till återvinningscentralen

Ur säkerhetssynpunkt ber vi er, om det är möjligt, att inte ta med barnen till återvinningscentralen. Tidvis är tempot mycket högt och det är många fordon och människor i rörelse på en begränsad yta. Ett barn som rör sig kan vara svårt att upptäcka i tid för till exempel den som kommer med bil.

Vi hjälper dig gärna men håller avstånd

Som vanligt är du som besökare välkommen att ställa frågor till våra medarbetare på återvinningscentralen – däremot undviker vi att komma nära våra besökare och håller ett behörigt avstånd för att minska eventuell smittorisk.

I övrigt hänvisar vi till Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Mer information om Coronaviruset hittar du även på Krisinformation.se och på 1177.se.

Återvinningscentralerna har öppet som vanligt och tiderna finns på vår hemsida: www.gastrikeatervinnare.se Vid eventuella förändringar av öppettider eller annat kommer det också att kommuniceras via vår hemsida.

Kontaktperson Gästrike återvinnare

Per Sundström, chef logistik och behandling, Gästrike återvinnare