Gästrike återvinnare köper Mullbacka kompostanläggning

Från den 1 januari 2014 driver Gästrike återvinnare Mullbacka kompostanläggning i Forsbacka i egen regi. Beslut om att köpa Mullbacka tog Gästrike återvinnares fullmäktige den 18 december. Förhandlingarna med Neova AB, som byggt och hittills drivit anläggningen, slutfördes den 30 december. Affären är ett steg för att göra det möjligt att möta behovet av biogas i regionen.

Det har varit en omfattande process och det känns väldigt bra att vi nu med tydliga steg tar avstamp mot en framtida produktion av biogas, säger Roger Persson ordförande i styrelsen på Gästrike återvinnare.

En anställd på Mullbacka erbjuds anställning på Gästrike återvinnare.

Till en början fortsätter Gästrike återvinnare med att kompostera matavfallet men ett samarbete inleds med Gävle Energi AB för att etablera en produktionsanläggning för biogas. Kompostanläggningen kommer att nyttjas även i framtiden för att behandla rötrester från biogasproduktionen.

Inom två år hoppas vi att vi kan ha en biogasproduktion på plats som ger både miljömässiga och ekonomiska fördelar för regionen. Det är en investering för framtiden som bidrar till att skapa hållbar utveckling och ökad sysselsättning, säger Thomas Nylund, förbundsdirektör på Gästrike återvinnare.

Behov av gas

Både nationella, regionala och kommunala miljömål pekar på att matavfall bör användas till att göra biogas. Regionens matavfall skulle t ex räcka till fordonsgas för alla stadsbussar i Gävle.

Ekonomi

I Gästrike återvinnares avtal med Mullbacka står att Gästrike återvinnare kan köpa anläggningen för 1 kr år 2023 eller för 14,9 MSEK år 2018. Men nu går Gästrike återvinnare in och köper anläggningen till ett pris av 16,5 MSEK.

För mer information vänligen kontakta

Roger Persson, ordförande för Gästrike återvinnares styrelse, roger.persson@gavle.se, 076 100 62 76

Thomas Nylund, förbundsdirektör Gästrike återvinnare, 070 414 00 84

• regional utveckling