Gästrike återvinnare räddar havet från skräp

Fredag 4 maj tjuvstartar Gästrike återvinnare Nordiska kusträddardagen och plockar skräp längs vattnet nära Gävle stad.

För att uppmärksamma nedskräpningen av våra hav plockar medarbetare på Gästrike återvinnare skräp längs vattnet i området bakom Erikshjälpen och T-uddens naturreservat fredagen den 4 maj.

Vi hoppas sprida kunskap om problemet med nedskräpningen av våra hav och inspirera fler att hjälpa till. Antingen plockar man när man vill eller i gemensam sak med våra nordiska kompisar på Nordiska kusträddardagen den 5 maj. Nedskräpning är ett problem som vi alla kan hjälpa till att lösa, berättar Karin Brolin, miljöpedagog på Gästrike återvinnare.

Vill du också rädda haven från skräp?

Här är några saker som kan vara bra att tänka på:

1. Anmäl dig till evenemang på Facebook

2. Samla dina vänner eller kolla var andra håller till.

3. Plocka. Var försiktig med misstänkta föremål. Mer om försiktighetsåtgärder »

4. Berätta gärna i sociala media om din hjälteinsats. Hashtag kan vara #kusträddare eller #nordiccleanup

5. Rapportera gärna hur mycket skräp du plockat. Hjälp oss att samla statistik och hjälp oss att berätta hur mycket skräp alla fantastiska Kusträddare samlar in.

6. Lämna skräpet på kommunens återvinningscentral

Om Nordiska kusträddardagen

Nordiska kusträddardagen är en av flera aktiviteter anordnade av Håll Sverige rent.

Media är välkommen

Var: I området bakom Erikshjälpen och T-uddens naturreservat i Gävle