Nyhet! EL:IN - insamling av smått elavfall

Pressmeddelande  •  2012-03-19 08:18 CET

Det har länge funnits stor efterfrågan på enkel insamling av smått elavfall. Behovet tydliggjordes ännu mer i arbetet med regionens avfallsplan för åren 2011-2020. Lösningen är EL:IN – ett skåp som kommer placeras i matvarubutiker vid pantstationen eller entrén.

Genom att samarbeta med butiker i regionen kan vi finnas på plats i människors vardag. Tillgänglighet är viktigt, då blir det lätt att göra rätt, säger Ulrika Svensson marknadsförare på Gästrike Återvinnare.

Batterier, glöd- och lågenergilampor samt övrigt smått elavfall räknas som farligt avfall. Det ska alltid sorteras, aldrig slängas i hushållssopor. Satsningen på EL:IN är en del i Gästrike Återvinnares arbete mot en nollvision, år 2015 ska inget farligt avfall slängas i soppåsen.

Vår strävan är att bidra till en värld som räcker längre. Arbetet med farligt avfall är otroligt viktigt, därför känns det extra bra att EL:IN ger alla möjlighet att bli miljöhjältar i vardagen säger Thomas Nylund, förbundsdirektör Gästrike Återvinnare.

Ulrika Svensson, marknadsförare Gästrike Återvinnare
Telefon: 026-17 84 18

Fakta: Att säkra hanteringen av farligt avfall är ett av Gästrike Återvinnares tre övergripande målområden. Övriga två är att förebygga avfall, samt att ta tillvara avfall som resurs.

Kommentarer (0)

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom