Nyinvigd återvinningscentral i Österfärnebo

För ett år sedan var det tal om att stänga återvinningscentralen i Österfärnebo. Nu är den nyinvigd och flyttad till tomten precis bredvid. Åke Fransson, boende i Österfärnebo, klippte bandet vid nyinvigningen torsdagen den 1 september.

Vi är jätteglada att kunna fortsätta erbjuda alla duktiga återvinnare i Österfärnebo möjligheten att åka till en egen återvinningscentral. Vi arbetar i möjligaste mån med att det ska vara lätt att göra rätt säger Mats Engvall, arbetsledare på Gästrike återvinnare som bjöd alla 101 besökare på flyttfika invigningsdagen den 1 september.

Den första besökaren, Åke Fransson, fick tillsammans med Alvar Olsson klippa bandet vid nyinvigningen. Han åker till återvinningscentralen i Österfärnebo flera gånger per år och hade ett extra stort lass på släpet efter en storstädning den här dagen.

Klart jag vill vara med och inviga, säger Åke när han får frågan om att klippa bandet vid invigningen, den nya återvinningscentralen är bra ordnad, både öppen och trevlig, fortsätter han.

Den är faktiskt något större än tidigare, lägger Mats Engvall till.

Hyresavtalet löper ut

Anledningen till flytten är ett hyresavtal som löper ut. För ett år sedan fanns diskussioner om huruvida återvinningscentralen skulle läggas ner eller ersättas med en ny. Utifrån bästa samhällsnytta, miljönytta och service till kunderna beslutade dock Gästrike återvinnares styrelse att den skulle flyttas till tomten bredvid.

Korta fakta om återvinningscentralen i Österfärnebo

Återvinningscentralen i Österfärnebo tar emot ca 3500 besökare per år (= 70 kunder per dag) och samlade totalt in 270 ton avfall under 2015 (drygt 5 ton per dag). Varje besökare har i genomsnitt med sig ca 75 kg per besök.

För frågor vänligen kontakta

Mats Engvall, arbetsledare på Gästrike återvinnare. Telefon 070-265 24 89.