Skomakarna miljönärmärks

Skomakare från Gävle och Sandviken uppmärksammas med en miljönärmärkning på årets Miljögala på Gävle konserthus den 7 november. Genom lagning och reparation ger skomakarna produkterna ett längre liv och minskar avfallet i vår region.

– Skomakarna bidrar på ett konkret sätt till att människor kan återanvända de resurser som redan finns. Det är värt att uppmärksammas, säger Thomas Nylund förbundsdirektör på Gästrike återvinnare och den som delar ut märkningen på scenen den här kvällen

I Sverige är vi bra på att ta hand om det avfall som uppstår. Men vår höga konsumtion leder inte bara till enorma mängder sopor, det innebär också att vi förbrukar jordens resurser och energi i snabb takt. Miljöpåverkan är också stor, både när varor tillverkas och när de används. Privatpersoner kan spara mycket pengar på att laga, låna och återanvända. Och vi kan tjäna miljarder ur ett samhällsekonomiskt perspektiv på att minska mängden avfall i Sverige, utan att för den skull behöva göra avkall på livskvaliteten

– För miljön är det bättre att återanvända än att återvinna, och det är något vi är stolta över att kunna bidra med, säger Hans Andersson, skomakarmästare Skomakarna Söder i Gävle, om miljönärmärkningen.

Miljönärmärkta skomakare

Klackbaren i Gallerian Sandviken, Skomakarna Söder i Gävle, Klackbaren i Gävle och Sätra skomakeri och skrädderi.

Media är välkommen

Media är välkommen att delta på Miljögalan i Gävle konserthus måndagen den 7 november 2016 kl 18.00. Miljönärmärkningen är ca 18.45.

Gästrike återvinnare tillsammans med Gästrike Ekogas kommer finnas i entrén från kl 17 för att informera och svara på frågor om biogas och byggnationen av den nya Biogasanläggningen i Forsbacka.

Fakta om Miljögalan

Miljögalan hålls på Gävle konserthus för tredje året i rad för att hylla Gävles miljöhjältar och grönaste företag. Under kvällen presenteras även hur Gävle utvecklas mot att bli en av landets bästa miljökommuner..

Länk till mer information om Miljögalan

Fakta om Miljönärmärkningen

Märkningen Miljönär-vänlig har tagits fram av Avfall Sverige och används av kommunerna för att inspirera till hållbar konsumtion. Genom märkningen vill vi uppmärksamma alla de som gör det möjligt att laga, låna, återanvända eller att på annat sätt minska avfallet. Vill du hitta butiker och verksamheter som gör det möjligt för dig att bidra till ett mer hållbart samhälle ska du titta efter Miljönär-märkningen.

Länk till mer information om Miljönärmärkningen

Har du frågor kan du kontakta

Thomas Nylund, förbundsdirektör, Gästrike återvinnare

026-17 84 89, thomas.nylund@gastrikeatervinnare.se