Gastrofy säkerställde investering efter Chalmers Innovation Startup Camp

Chalmers Innovation Camp arrangeras två gånger årligen av Chalmers innovation. Under 12 veckor får nystartade bolag hjälp med med bland annat utformning och lansering av alpha-produkt. För företaget Gastrofy ledde eventet till gynsamma kontakter och en värdefull investering.

Totalt tio bolag inom områdena konsument, internet, affärssystem och sociala medier deltog i vårens Chalmers Innovation Startup Camp på Lindholmen Science Park. De utvalda företagen visade på relevant kompetens, stort driv och en innovativ produkt. Under tre månader stöttades de av Chalmers Innovation och mentorer på CIS med bland annat kunskap, inspirerande gäster, upplysande seminarium, nätverkande evenemang och kontor på Stena Center.

Efter sista pitchen var det särsklijt ett företag som visade på stor utvecklingsmöjlighet. Det var också det enda bolaget som säkerställde en investering från Chalmers Invest.

- Vi är väldigt glada och stolta över att det var just vi som tillskrevs investeringen på 300.000 kronor, säger Robin Rendahl, VD på Gastrofy. Kapitaltillskottet kommer användas vår nationella lansering i höst. Chalmers Innovation Camp har varit väldigt givande och Per Sahlin på CIS ger oss ett mentorskap som blir till stor hjälp för oss framöver i Chalmers Innovations Inkubator-program.

Gastrofy säljer personligt anpassade matkassar över internet och lanserar sin beta-version i höst. Hittills har företaget säkrat riskkapital från bland annat det Amerikanska affärsänglarconsortium 1Aperion, Almi Invest, Västra Götalands Regionen samt Chalmers Invest Fond.

Per Sahlin, Chalmers Innovation, telefon 0701-601 180
Robin Rendahl, VD Gastrofy, telefon 0739-403 062

• Mat, dryck

• chalmers innovation startup camp
  • cistartupcamp
  • tillväxtföretag
  • mat på nätet
  • matkassen
  • gastrofy
  • chalmers innovation seed fund
  • chalmers innovation
  • startup accelerator
  • startup

Vad är Gastrofy?

Gastrofy är en verktyget som enkelt matchar valda recepts-ingredienser mot produkter hos leverantörer och skapar snabbt en digital livsmedelskasse redo för hemleverans. Med Gastrofy knappen på utvalda recepthemsidor och matbloggar kan hundratusentals recepthemsidebesökare bygga sin helt personliga matkasse direkt vid inspirationstillfället. På så sätt skapar Gastrofy en unik värdekedja mellan receptportaler och e-mathandlare. Vårt mål är att göra det så enkelt som möjligt att gå från inspiration till mat på bordet, vare sig det är att följa en diet, testa nya rätter eller bjuda på fest.

Felix Bengtsson

Presskontakt Gastronaut Marknad & Kommunikation 0735060304