HEMMAKOCKAR UTMANAR PRISBELÖNTA KOCKAR FÖR PRESTIGEFYLLD UTMÄRKELSE

Gastronaut Catering erbjuder mat tillagad av internationella hemmakockar bosatta i Stockholm. Företagets hemmakockar är på stark frammarsch och utmanar prisbelönta kockar för White Guide’s utmärkelse Årets Banbrytare 2018. ”Vi är extremt stolta och känner oss samtidigt ödmjuka över att bli nominerade i samma kategori som tre andra suveräna medtävlande”, säger Shu Wei, VD till Gastronaut Catering.

Att tilldelas ett pris från White Guide (som är en guide till de bästa restaurangerna i Norden) eller att ens bli nominerad är en stor bedrift. De fyra nominerade till Årets Banbrytare är:

• Gastronaut Catering med internationella hemmakockar i Stockholm.
  • Rutabaga med Michelinstjärn kocken Mathias Dahlgren och vinnare av Bocuse d’Or.
  • Stedsans in the Woods med duon Mette Helbæk och Flemming Hansen.
  • UNN med den prisbelönta kocken Frida Ronge.

Hur kommer det sig att en idé som Gastronaut blev till?

Gastronaut Catering grundades av 5 invandrare som bott utomlands i sammanlagt ungefär 45 år. Deras jobb hade ingen koppling till mat. Däremot hade de ett gemensamt problem: att hitta riktigt bra mat från sina hemländer med en genuin känsla och smak. Dessutom deltog de som företagsanställda i många evenemang, seminarier och konferenser där ”vi inte fick annat än samma kyckling med potatis och wraps”, säger Shu Wei.

- När vi insåg att det bor hundratusentals invandrare i Sverige som i hemmet lagar fantastiska maträtter till familj och vänner visste vi precis vad vi måste göra: nämligen att göra dessa vällagade skatter tillgängliga för hela världen, säger Shu.

Varför är det så svårt att hitta utländsk mat med en genuin känsla och smak?

Det är ett välkänt faktum att restaurangindustrin arbetar med mycket tunna marginaler, vilket tvingar de flesta att erbjuda alternativ som den ’genomsnittlige kunden’ redan känner till. De blir tvungna att offra bra mat till fördel för lättsålda ’västanpassande’ varianter av rätter som tsatsiki, stekta nudlar och kyckling tikka masala. Gastronauts affärsmodell är helt annorlunda vilket innebär att de kan göra saker som en vanlig restaurang eller cateringfirma normalt kan inte göra.

Shu förklarar att Gastronaut Catering samlar grupper av människor som varken lagar mat för turisternas, matkritikernas, anseendets eller för den ’genomsnittlige kundens’ skull. De lagar mat för att uppfylla ett särskilt behov som finns i deras samhällsgrupp. På dessa ordinarie platser det finns extraordinär mat. I dessa internationella samhällsgrupper finns en stark matlagningskultur som betyder att hemlagad mat är alltid högkvalitetsmat när det gäller ingredienser, expertis, matlagningsmetoder och passion för matlagning.

Förutom mat från länder med välkända kulinariska traditioner som Kina, Grekland, Indien, Spanien och Peru erbjuder Gastronaut Catering maträtter från länder som Somalia, som visserligen saknar offentlig kulinarisk representation men har maträtter som får det att vattnas i munnen. Det handlar egentligen om vällagade skatter som har gått de flesta förbi, säger Shu.

Är svenskar villiga att pröva på ny kokkonst?

• Intresset för genuina maträtter från andra länder och kulturer är enorm hos svenskarna. Vi tror att det beror på deras öppenhet, att de reser mycket och på förkärleken till att alltid lära sig mer om världen runtomkring dem. Det är något vi vill uppmuntra, för vi tror att sådana egenskaper är viktiga hörnstenar som gjort Sverige till en global förebild som samhälle, säger Shu Wei.

Varje gång någon köper en måltid från Gastronaut bidrar det inte bara till en härlig matupplevelse utan också till att ekonomiskt stärka och integrera en person.

Är det lagligt?

Absolut. Med vår vägledning lär sig våra hemmakockar alla bestämmelser om livsmedelshantering och att följa dem; de är registrerade och granskas i sina hemkommuner och betalar skatt såklart, säger Shu Wei.