Dagens gastronomiska samtal på GastroNord

De gastronomiska samtalen fortsätter. Nu, under andra dagen av GastroNord kommer det att föras samtal om mat och politik. Eskil Erlandsson (C), Anna Maria Corazza Bildt (M), Carl Shlyter (MP), Matilda Ernkrans (S) och Gunnar Lindstedt, journalist och författare kommer att slå sig ner för en diskussion.

Bland annat kommer frågan om hur satsningen på det nya Matlandet Sverige sett ut - och hur framtidsutsikterna ser ut. Fler restauranger och färre bönder, vilka konsekvenser får det?

- Mat är politik men gör för lite avtryck i politiken. Mat har påverkan på alla nivåer, i välfärd och ofärd, säger Hans Naess, verksamhetsledare för Gastronomiska Samtal som också är värd för samtalet. Han efterlyser varför maten inte får större utrymme i politiken.

- Matfrågorna får inte sin rätta tyngd, är vi mätta bryr vi oss inte tillräckligt om matens betydelse, fortsätter han.

Det kommer även hållas ett samtal om att det "jäser och puttrar" i Sverige - som handlar om öl, sprit, företagande, mikrobryggerier och vilka utmaningar som dryckesbranschen står inför.

Sedan kommer representanter från mediebranschen till montern för att samtala om mat och journalistik. Liksom politik är media en oerhört viktig faktor som påverkar utvecklingen av Matsverige. Hur ser matmediabranschen ut idag? Vad är trenderna och vad kan vi fördjupa inom matjournalistiken för att få till en bättre utveckling.

Sedan kommer det hållas provsmakning av prisade matverksprodukter såsom Bryggarebröd och Rhuby Marmelad från Sörmland och det kryddade lammlåret Lambetta från Hälsingland.

Alla samtal finns att lyssna på i efterhand på Gastronomiska Samtals hemsida.

Programmet:

ONSDAG 7/5

Maten och journalistiken - Från fredagsmys till frågor om överlevnad!

Samtal om mat och journalistik

Arrangör: Gastronomiska Samtal

Runt bordet: Andreas Johansson, journalist Oliven, Anna Michelson, chefredaktör Äkta Mat, Sofia Dahlén, redaktör Vego, Anna Kågström, frilansjournalist, Ola Håkansson, kock och matpoddare.

Det jäser och puttrar i Sverige

Samtal om öl, sprit och småföretagande

Arrangör: Gastronomiska Samtal

Runt bordet: Värd är Stefan Söder Gastronomiska Samtal. Claes Wernersson Kvänum Mat & Malt, matlandetsambassadör Västergötland och Eva Magnusson, Skogens Sköna Gröna, deltar.

Framtidens matpolitik

Sverige - Det Nya matlandet är en satsning som vår nuvarande regering lanserade för några år sedan. Det har utvecklats en förvånade stor kraft i frågan och den skapar avtryck på många fronter. Men är det tillräckligt! Vår egen inhemska livsmedelsproduktion sjunker, med ökat import som konsekvens. Bebyggelse av högkvalitativ åkermark fortgår. Bönderna blir färre och restaurangerna fler! Mat berör politiken inom alla områden. Miljö, kultur, näringsliv, hälsa, resursanvändning, rättvisa mm. Låt oss samtala om framtidens matpolitik.

Arrangör: Gastronomiska Samtal

Runt bordet: Värd Hans Naess, verksamhetsledare Gastronomiska Samtal och matlandetambassadör Sörmland, Eskil Erlandsson, landsbygdsminister C, Anna-Maria Corazza Bildt, EU-parlamentariker M, Carl Schlyter, EU-parlamentariker MP, Matilda Ernkranz, riksdagsledamot S, Gunnar Lindstedt, journalist och författare.

För kontakt: Hans Naess, verksamhetsledare för Gastronomiska Samtal, 070-398 49 68, hans.naess@gastronomiskasamtal.se

Andreas Johansson, presskontakt för Gastronomiska Samtal, 070-956 74 09, andreas.johansson@oliven.se

• matlandet sverige
  • matambassadör