Final i Matverk 2018 - vilket landskap vinner?

Idag klockan 12 är det prisutdelning i innovationstävlingen Matverk. För sjätte året uppmärksammas och belönas nya livsmedelsprodukter för antingen butikshyllan, storköket eller restaurangköket. Finalisterna har alla förtjänat sin plats i finalen genom att först vinna Matverk lokalt i sitt landskap. Ett exotiskt inslag är Åland som utmanar våra svenska produktutvecklare.

För att placera sig på pallplats måste man ha kammat hem höga poäng från såväl smakjury som marknadsjury.

I smakjuryn satt namnkunniga gastronomerna Elaine Asp, Per Åkerlund, Elisabeth Johansson, Mathias Dahlgren, Malin Söderström och Pelle Johansson. Patrik Arneke lagar och fotar.

På annan adress träffades marknadsjuryn för att bedöma produkternas potential och överlevnadskraft. Den kunniga juryn bestod av Christina Möller, Johan Turesson, Anna Henning Moberg, Sanna Änggård, Pär Eriklin och Alex Nilsson.

Vi publicerar pristagarna samt hedersomnämnanden direkt på @matsamtal (Instagram) och @gastronomiskadsamtal på Facebook och senare här i pressrummet

Mer information om tävlingen finns på vår hemsida http://www.gastronomiskasamtal.se/matverk.html

Ingmarie Wass ingmarie.wass@gmail.com 0705-87 1008

Hans Naess hans.naess@gastronomiskasamtal.se 0708-489133