Första pris i Matverk 2016 går till Gotland och Rosengårdens Ramslöksgremolata

Första pris i Matverk 2016 går till Gotland och Rosengårdens Ramslöksgremolata som är skapad av Henrik Westerlund och Tomas Pettersson.

Vinnarna i riksfinalen av Matverk 2016 är klara!

Finalen i Matverk 2016 gick av stapeln på kvällen under Nyköpings Midvinterfest. Gastronomiska Samtal delade i år ut fem diplom och prisutdelare var landshövding Liselott Hagberg samt Mathias Dahlgren och Hans Naess från Gastronomiska Samtal.

Juryns motivering lyder: Modern, vacker, smakrik och elegant. Produkten överraskar med en härlig doft och textur. Användningsområdena är många och den här produkten har en stor marknadspotential, i Sverige, utanför landets gränser och självklart på Gotland.

Vinnarna, Henrik Westerlund från Restaurang Rosengården och Tomas Pettersson från Stenhuse Gård, har fått stöd av Almi Företagspartner Gotland för att utveckla sin produkt vidare. Läs mer på pressmeddelandet från regionala Matverk:

Henrik Westerlund, 0735-007 547 henrik@restaurangrosengarden.se

Tävlingsledare Susanne Welin-Berger, 0707-26 28 88, susanne.welin-berger@livstek.se

Lite mer om ramslök:

Enligt floran är ramslök en rätt sällsynt art, som växer vild, helst i en fuktig bokskog. Det är en sann vårprimör som kommit att uppskattas allt mer i matlagning, det är de gröna bladen som skördas och används. På Gotland är den inte ovanlig, tvärtom så svämmar skogarna över av denna vitlöksdoftande delikatess, även om säsongen är kort.

Andra pris i Matverk 2016 går till Sörmland och Sörmländsk Skogskorv som är skapad av Christer Olofsson, Marie Petterson och Lena Engelmark Embertsén.

Juryns motivering lyder: "Genuint och innovativt innehåll med stark koppling till landskapet den kommer från. Väl förpackad med ett genomarbetat kommunikationskoncept. Krispig på utsidan och ett saftigt välstoppat innehåll bestående av vildsvin, älg, granskott och älgört, direkt från den sörmländska skogen."

Bakom Sörmländsk Skogskorv står Lena Engelmark Embertsén från Högtorps Gård, Christer Olofsson från Vrena Viltslakteri och Marie Pettersson från Mälarchark. Korven är gjord på vildsvin, gran, älg och älgört.

Lena Engelmark Embertsén, Högtorps Gård, 070-577 2208, lena@hogtorp.se

Tävlingsledare Jonas Hammar, 070-6869241, jonas@solmyra.se

Lite mer om gran:
Granskott i maten adderar god smak som påminner om rosmarin och harsyra och granbarr innehåller en hel del kåda, eteriska oljor, mineraler, karoten, och vitamin C. Högtorps skogar, där granskotten i korven kommer från, är godkänd enligt EU:s ekologiska certifiering och sköts om för att utveckla en rik skog med hög mångfald. Allemansrätten tillåter inte plockning av gran- eller enskott om det inte är i din egen skog och med stor försiktighet och ansvar.

Tredje pris i Matverk 2016 går till Blekinge och Mormor Märtas finfina smågurkor som är skapad av Staffan Lager och Linda Lövberg.

Juryns motivering lyder: ”En rolig produkt med grym potential att bli en storsäljare i ”no-waste”-segmentet. Krispig, fint kryddad och med balanserade smaker. Det är minsann inte bara Frankrike som kan göra smågurkor, Blekinge kan också!”

Staffan Lager har i samarbete med odlarna på Gummagården tagit tillvara på de små slanggurkor som annars sorteras bort i ett tidigt stadium av gurkodling. Gurkorna har sedan förädlats av Staffan Lager.

Staffan Lager, Lagrito’s 0708-36 15 70, info@lagritos.se

Tävlingsledare Christel Hammar-Malmgren, 0455-42041, 0704 - 442041, c.hammarmalmgren@me.com

Matverks hedersdiplom för Årets innovativa koncept går år 2016 till Åland och Åländsk Fiskbräda som är skapad av Anders Westerberg och Michael Björklund.

Juryns motivering lyder: ”Ett mycket innovativt matkoncept med ett klockrent namn. Presentationen höjer innehållet och skapar förväntan. Den här kan definitivt bli en serveringssuccé på åländska skärgårdsrestauranger.”

Fiskbrädan består av ask och görs med valfritt antal serveringsfack I brädans fack läggs förädlade fiskarter och delar av fisk som normalt kastas bort. Fiskbrädan är tänkt att säljas till restauranger i åländska skärgården.

Anders Westerberg, +358 40 564 2308, smakrikt@vasterro.com

Tävlingsledare Lena Brenner, +358 457 526 7305, lena.brenner@landsbygd.ax

Mathias Dahlgrens utmärkelse ”Rätt i tiden” i Matverk 2016 går till Västergötland och Wegofärs och är skapad av Wästgötarna och Magnus Fridén.

Mathias Dahlgrens motivering lyder: "En gott hantverk har skapat en välgjord och mycket trevlig produkt som ligger helt rätt i tiden. Kan utvecklas för att användas på många sätt och varieras i kryddning. Ett välkommet tillskott på en marknad som ropar efter innovation, variation och gröna alternativ. Wegofärsen på spelt har stort potential."

Niclas Dagman, 070-0685 97 42 , dagman.niclas@spray.se

Tävlingsledare Cecilia Faktus, 0733-794134, cecilia@lpiv.se

FORUM NYKÖPING

Forum Nyköping är Gastronomiska Samtals arena för kunskapsutbyte och samarbeten kring svensk gastronomi för hela matbranschen.

MATVERK

Matverk arrangeras av Gastronomiska Samtal och är Sveriges största produktutvecklingstävling för råvaruproducenter, förädlare och matlagare som tävlar i lag, landskapsvis. www.matverk.se.

• gastronomiskt forum
  • matverk2016