Går slottsguldet till isterbandet eller trattköttbullar med knorr...

… eller kanske till glassen som är kryddad med ”pepparrotcitron”, eller den röriga dunderhonungen? Det är nu dags för den allra sista landskapstävlingen i Matverk. När landshövding Lars-Erik Lövdén delar ut priset på Halmstads Slott klockan 14.40 på söndag är alla landets finalister klara för riksfinalen i januari.

Åtta halländska produkter ställer upp mot varandra och lagen har redan fått göra en presentation inför juryn på LIlla Böslid i Halmstad. Beslut är taget, gulddiplomet är skrivet, men tävlingen vill hemlighålla vinnaren till prisutdelningen på slottet.

Matverk Halland hålls i samband med Gammeldags Julmarknad i Halmstad och tävlingsledaren Sofia Arslan är förhoppningsfull inför slottskampen. Som många tidigare landskap visar också Halland upp en stor variation av produkter i tävlingen. Senap, krutonger, regnbågar och lamm ställer också upp.

Vem blir Hallands matjuvel i riksfinalen i Nyköping?

För kontakt: Tävlingsledare Sophia Arslan, avdelningen för näringslivsutveckling, 072-52 23 66 06, sophia.arslan@regionhalland.se