GÄDDOR, ÄLG OCH LAMM KÄMPAR I AFTERNOON-TEA-MILJÖ

Lingonsyltade morötter, hjortronsaft, vildmarksbröd, thaikorv, kantarellknäcke och rårörd kråkbärssaft kämpar också. De klassiska västerbottniska smakerna, med inslag av nytt, radar nu upp sig till kamp om titeln i regionsfinalen Matverk som kommer att hållas i Vänortsparken i Umeå nu på torsdag, då tre medaljörer ska utses.

En stor rikssatsning på utveckling av matlandet Sverige har landat i en tävling som handlar om gastronomiska samtal. Men det är ingen kocktävling i vanlig ordning. Matlandetambassadören Ella Nilsson, som bland annat varit hemkonsulent i länet i 25 år och vd på Svensk köttinformation i 10 år, är entusiastisk inför tävlingen.

- Och inför möjligheten att få fram nya kombinationer av klassisk a smaker. Samtidigt att ta tillvara på produkterna ur vårt rika skafferi här i Västerbotten.

Hon förklarar att producenterna i Västerbotten börjat inse att länet sitter på många unika grundråvaror, men kollar även på influenser utifrån.

- Som till exempel idén att blanda lingon och chili och göra det till en dryck.

På torsdag klockan 15.00 samlas den 8-faldiga juryn, med tf landshövding Birgitta Heijer som ordförande, som sedan får fredagen på sig att bedöma vem de ska skicka till riksfinalen i Nyköping som hålls i mitten av januari.

- Det blir en spännande förmån att äta så mycket gott, vi har ju också så många bra kockar här, säger Birgitta Heijer och hyllar bland annat resultatet från restaurang- och kockskolan i Umeå för utvecklingen i regionen.

- Det finns så mycket mer än bara västerbottensost i vår region, därför är arrangemanget viktigt för att visa på stoltheten över vårt skafferi av fisk, svamp, vilt och bär, bland annat. Det är också kul att variationen är stor bland de tävlande bidragen, fortsätter hon.

I afternoon-tea-tältet i Vänortsparken hålls sedan prisutdelningen klockan 14.00 på lördag med Anna Maria Corazza Bildt som prisutdelare.

För mer kontakt inför upplägget av den lokala tävlingen samt rikstävlingen i stort, kontakta:

Ella Nilsson, matambassadör för Västerbotten, ella.matprat@bredband.net, 070-244 42 21