Gettergod glass är hela Sveriges riksvinnare av Matverk 2014

Bildtext: Alla vinnare på scenen under prisceremonin av riksfinalen i Matverk 2014. Förutom ära, blommor och genuina presenter, delades totalt 150 000 kronor ut i produktutvecklingsbidrag. Guldvinnarna som står närmast hedersordförande Mathias Dahlgren närmast i bild, strålade över segern. Foto: Bianca Brandon-Cox

Gettergod Gelato Cajeta - en glass gjord på getmjölk från Dalsland, vann Sveriges största produktutvecklingstävling, Matverk 2014, i konkurrens med 20 andra landskap.

Spänningen var på helspänn när hedersordförande Mathias Dahlgren klev fram till mikrofonen på Träffen i Nyföping för att utse vinnarna i årets matverkstävling.

Trean... Gotland med lammköttbullar, tvåan... Hälsingland med produkten Lambetta... och under trumvirvlar... ettan... DALSLAND. Glädjen var enorm hos vinnarna:

- Yes, yes, yes, utbrast Elisabet Forsdahl, mjölkproducent, Näsbön, i det vinnande laget medan hon stampade i golvet av lycka och grät glädjetårar.

- Kan någon sms:a min man som just nu lägger våra fyra barn, de ligger där och håller tummarna, fortsatte hon euforiskt medan hon tog emot blommor, presenter och en prischeck på 75 000 kronor på scenen.

Matverk är ett bra tillfälle att synligöra användningen av getmjölk ute i landet, säger guldförädlaren Marie Sedin, lika lycklig som Elisabet. Hon är särskilt nöjd över att marknaden nu ligger öppen för en råvara som är nyttig, mager och god, men som nästan inte används alls, hittills...

- Som det ser ut i dag är marknaden på getprodukter än så länge begränsad till att bara handla om getost.

Vad skiljer din getmjölksglass från vanlig komjölksglass?

- Den är magrare och smakar annorlunda på så sätt att den inte upplevs som lika söt, men den gräddiga sötman finns ändå där. Den är otroligt krämig, trots att den alltså inte är fet.

Hon har dessutom tillverkat en mjölkkolasås på getmjölk och karamelliserat mjölksocker, som passar bra både som tillbehör (topping) och i själva glassen.

- Den gettergoda glassen ska gärna ses som en lyxig frusen dessert, och glass är en positiv produkt som gör att man bli glad.

Elisabeth Forsdahl har nu stått på scenen två år i rad och har verkligen givit geten ett ansikte. Förra året var hon med i laget som knep ett brons med en getsalsiccia.

Hälsinglands kryddade lammlår, Lambetta, bygger på gott samarbete mellan två gårdar i Ljusdals kommun:

- Det var helt fantastiskt när jag hörde ordet Lambetta ropas upp, det är så att jag skakar i benen, säger producenten Elisabeth Thorén, efter segerceremonin.

Kocken Hans-Erik Holmqvist har varit med och förädlat producenterna Elisabeth Thoréns och Lotta Wallbergs lammlår. Han har experimenterat fram en balanserad kryddning och sälta. Lambetta vann dessutom pris för högsta jurypoäng i specialkategorin teknik.

- Det är en dröm att vara med och arbeta fram den här drömprodukten, säger han.

Och bröderna Wikström från Gotland, som tävlar för andra året i rad, berättar med glädje om sin bronspeng:

- Förra året kom delad vi delad fyra, nu var det en ära att kliva upp på pallen. Men nästa år siktar vi ännu högre, säger Pär Wikström med glimten i ögat.

- Det är härligt att se att alla de tävlande produkter varit så jädra bra i år, ni är alla vinnare säger Mathias Dahlgren i sitt tacktal till publiken.

Juryns vinnarmotivering till Gettergod Gelato Cajeta:

"En intresseväckande produkt i en trevlig, snygg och smart förpackning. Det kommer bli en favorit för många, oavsett ålder. Produkten kommer att avnjutas både till vardags och till fest. En fantastisk produkt att äta, i det närmaste helt fulländad i fråga om både smak och konsistens. "Hantverksmässigt helgjuten", "Suverän", "Krämig", "Klockren", "Riktigt god", "Intressant", var några spontana omdömen från juryn. En vinnare helt enkelt."

Lag: Marie Sedin (förädlare, Gettergoda Mejeriprodukter), Carina Johansson (förädlare, DalsSpira mejeri) och Elisabet Forsdahl (mjölkproducent, Näsbön).

Belönas med 75 000 kronor till produktutveckling.

Silvermotiveringen till Lambetta från Hälsingland:

"En mycket snyggt förpackad produkt. Ett genomarbetat koncept med en stark identitet som kan sticka ut och sälja i delikatessdisken. En unik produkt som resultat av ett förstklassigt hantverk. Med sin vackra färg, sin fina konsistens, lagom fet och en närmast perfekt sälta blir upplevelsen av produkten mycket exklusiv för både ögat, näsan och gommen."

Lag: Elisabeth Thorén, Lotta Wallberg och Hans-Erik Holmqvist.

Belönas med 50 000 kronor till produktutveckling.

Bronsmotiveringen till Gotländska lammköttbullar:

"Ett mycket proffsigt koncept. En välgjord premiumprodukt har skapats av en råvara med urstark regional koppling. Kul att någon försöker höja kvalitén på vår vardagsmat och lyckas med en produkt som vi alla har en relation till. Precis lagom stora, handformade, offensivt kryddade och väldoftande."

Lag: Dan Wikström, Pär Wikström och Kjell Nilsson.

Belönas med 25 000 kronor till produktutveckling.

För kontakt: Hans Naess, verksamhetsledare, hans.naess@gastronomiskasamtal.se, 070--398 49 68

Andreas Johansson, presskontakt, andreas.johansson@oliven.se, 0709-567 409

Prisutdelningen