God och stilig trattkantarell vann Matverk Gästrikland 2015

Gertrud Edström och hennes lag vann med en inläggning bestående av trattkantareller och säsongens röda bär, tranbär eller lingon. Med i laget var kollegan Flavio Mancini från Vårt skafferi Sverige och Mattias Pettersson, kock från Högbo Herrgård.

Linda Elverstig är tävlingsledare för Matverk Gästrikland tillsammans med Hans-Erik Holmqvist.

– Årets vinnare fick höga poäng både vad gäller gastronomi och marknadspotential. De var tre i laget, en producent, en förädlare och en kock, och det brukar borga för ett bra resultat.

Ta tillvara på det vi har

– Inspirationen till inläggningen fick vi på Turins flygplats, berättar Gertrud Edström. Där såldes mängder med olika svampinläggningar till turister och resande. Då blev jag lite irriterad, Italien importerar svamp från våra skogar. Varför tar vi inte själva hand om vår svamp och gör egna goda inläggningar!

Smakerna Gifter Sig

Den inläggning som blev i särklass godast var den med trattkantareller och tranbär som hämtades i skogen, och smaksatt med lök och vitlök från egna odlingar.

– När jag åt den med rökt lammbog var det första gången jag till fullo förstod uttrycket "smakerna gifter sig med varandra", säger Gertrud. Ihop med bären får trattkantarellen en smak som fyller gommen. Svampen är krispig och passar jättebra till rökt kött eller korv och rätter med rött kött.

Skulle kunna ge jobb

Till vardags arbetar Gertrud Edström som HR-strateg och vid sidan driver hon Vårt skafferi Sverige, tillsammans med Flavio Mancini där de utbildar om naturens råvaror. Gertrud har också i dagarna släppt en bok med titeln Naturens skafferi.

– Vi på vill inspirera människor att ta vara på det naturen har att ge, säger Gertrud. Naturen är full av fantastiska råvaror, det är bara att gå ut och plocka.

Här i regionen har vi hög arbetslöshet och en dröm vore att kunna sysselsätta människor med att ta tillvara på och sälja produkter från naturens skafferi.

Att tävla ger framgång

Linda berättar att hennes roll som tävlingsledare mycket går ut på att peppa och inspirera.

– Vi vill ju att så många som möjligt av våra lokala odlare, uppfödare, producenter, förädlare och kockar ska bilda team. Nu börjar vi få framgångscase som vi kan berätta om, och det

är bra, säger Linda Elverstig. Många kontakter knyts genom Matverk, och nu förstår fler värdet av att delta för att det blir fler kunder och affärer.

Förstapristagarna går vidare till final under Gastronomiskt Forum i Nyköping 2015. Men Linda Elverstig menar att även de som inte kommer etta också får värdefull information och feedback.

– I år hade vi en mycket lyckad middag i samband med prisutdelningen där deltagarna fick tillfälle att mingla med andra tävlande, juryn och pressen.

Juryns motivering

Trendig inläggning med smak av skog & tradition Svampinläggningen Skogsfantasi, med inlagda trattkantareller, är fint balanserad. Texturen och smaken på svampen är bevarad och är inte bara god utan även vacker för ögat. En upplevelse med höga smaker från det vilda Gästrikland.

1:a Skogsfantasi
Gertrud Edström, råvaruproducent, Vårt Skafferi Sverige
Flavio Mancini, förädlare, Vårt Skafferi Sverige
Mattias Pettersson, kock Högbo Herrgård