Gravrökt röding rökte hem vinsten i Medelpad

Bildtext: Kerstin Sillman med beviset på segern i Matverk Medelpad. Med sin gravrökta röding tävlar hon och laget från Medelpad också i riksfinalen. Foto: Dan Kjell

Under hösten har 21 landskap tävlat i Matverk. Det innebär också att 21 närproducerade produkter också ställs i rampljuset - när det nu börjar dra ihop sig till riksfinal. Korvar har mött glassar, ostar har tampats med knäckebröd och mycket annat. Variationen bland bidragen är stora och tävlingen ser spännande ut - framförallt att den kommer att hålla en hög nivå.

En namnstark riksjury ska utse Sverigemästaren som presenteras i samband med Gastronomiskt Forum i Nyköping den 28 januari. Tre vinnare ska koras och dessa har alla möjligheter att gå en ljus framtid till mötes med sina vinnande produkter.

Sista tävlande ut var Medelpad och Ångermanland. I förra pressmeddelandet lyfte vi fram Ångermanlands rödbetsknäcke. Nu är det dags att berätta om den här matverkssäsongens första fiskprodukt - en gravrökt röding skördade hem guldet i landskapet.

Röding är ju som bekant en gyllene fisk, speciellt i Norrland.

- Det är en viktig resurs för Norrland, säger Kenneth Sillman och beskriver den gravrökta rödingen som en värdig vinnare med fin och fyllig röksmak.

- Fastän röding är en fet fisk, är den hård i köttet och passar därför speciellt bra att röka, säger Kenneth Sillman om sin mor Kerstin Sillmans bidrag (Kerstin befinner sig just nu i Thailand och låter sonen sköta snacket under tiden).

Kerstin Sillman har drivit sin fisk- och rökeriverksamhet utanför Sundsvall i närmare 30 år nu. Hon har alltid varit påhittig och kreativ i köket, vilket smittat av sig på den matintresserade familjen Sillmans.

Rödingen är kryddad med salt, socker, peppar och dill och gravas innan den varmröks.

- Det gör att smaken får en ny dimension, den blir riktigt god, säger Kenneth Sillman.

Själva rödingen har hämtats från Jonas Nyberg på Omega Lax, där fisken är odlad.

1:a plats: Gravrökt röding

Lag: Kerstin Sillman (förädlare) och Jonas Nyberg, Omega Lax (råvaruproducent).

Vinnarmotivering:

"Ett gott hantverk där två traditionella tekniker samverkar för en fin balans mellan smak, doft och konsistens. En fisk med god röksmak och ypperlig eftersmak."

2:a plats: Granskottsdryck

Lag: Stefan Molin (förädlare), Svan Helmersson (lagledare), Kenneth Sillman (kock), Granskog (råvaruproducent).

Silvermotivering:

"Fin doft av gran och njutbar friskhet. En dryck med välbalanserade smaker som passar i många sammanhang."

3:e plats: Lättrökt älgrulle

Lag: Stefan Yttterbom, Östanskär jakt och konferens (råvaruproducent) och Kenneth Sillman (förädlare).

Bronsmotivering:

"Smak, doft och utseende i god balans. Plus för användande av sällan använd styckningsdel. Passar utmärkt på buffébordet."

För kontakt: Tävlingsledare Kenneth Sillman, kenneth@sillmans.se, 0703-32 67 99

• matverk 2014