GRIS FICK GULD OCH SILVER I GRISLANDSKAPET

Västmanlands matjuvel är korad och det blev jämnt in i det sista. Till slut ställdes två grisrätter mot varandra och tävlade om guldmedaljen i tävlingen Matverk 2013. Vem vann? Jo, skinka vann över fläsksida och dillkött knep bronset.

I samband med Handelsforum för ”när-mat”, som hölls i onsdags, den 10 oktober, på Medborgarhuset i Arboga, utsågs medaljörerna i tävlingen Matverk 2013. Därmed är det klart vem som får representera Västmanland i riksfinalen i Matverk som hålls i januari i Nyköping.

- Det var mycket knappt i täten mellan två grisköttsprodukter. Lämpligt i och för sig eftersom Västmanland ju är ett grislän, säger Lena Ryberg-Ericsson som är projektledare för Smaka på Västmanland.

- Det är bra med alla aktiviteter som stimulerar kreativitet och nytänkande i hela livsmedelskedjan. Matverk bidrar dessutom till att människor träffas, lär känna varandra och har trevligt. Det bidrar till goda resultat, säger Västmanlands landshövding Ingemar Skogö.

Den vinnande produkten är en strimlad, marinerad skinka. Packad i tråg och gasad. Strimlorna är lagom munsbitar och det går mycket fort att steka på dem. Tanken är att sälja dem ostekta, marinerade för lite mer egen matlagningskänsla.

Och till motiveringarna...

Första pris: Strimlad, marinerad skinka ”Med höga smaker i en härlig kombination där man nyttjat lokalt producerade produkter rakt igenom, lyckades man fånga en modern förädling med inspiration från svunna tider då man använde sig av det bästa naturen kunde erbjuda, med en presentation utan att gömma huvudråvaran med färgglada kryddor så lyckades man sätta huvudråvaran där den ska vara, i centrum. Man har skapat en produkt redo för detaljhandeln på en gång och har en ljusnande framtid att möta.”

Guldlaget bestod av Mathias Hellström som är grisproducent på Stäholms Säteri, VISP UF företag; elever från Hotell och restaurangprogrammet, Ullvigymnasiet, Köping, företrädda av Robin Bergström- Ljunggren

Andra pris: Ölbakad Fläsksida Silverlaget: Jonna Andersson, Nibble Gårdsgris- Grisproducent, Inga-Lena Eriksson- Färna Herrgård, kökschef och Dan Sederowsky - Strömsholms Brygghus, ölbryggare

Tredje pris: Kalkondillkött Bronslaget: Jenny Lundgren, Hagby Fågelfarm, förädlare och kalkonproducent, Tomas Nestor, Råvaruproducent frigående slaktyckling

Kontakt i Västmanland:

Lena Ryberg-Ericsson, projektledare Smaka på Västmanland och Matlandetambassadör, 073-982 88 37 www.smakapavastmanland.se