GULDLAMM, SILVERLAMM OCH BRONSGRIS PÅ GOTLAND

Inget landskap har hittills lyckats klä lamm med både en guld- och en silvermedalj i samma tävling. Numera doftar det guld om en rökt och fyllig blodkorv med toner av stark  chorizokryddning.

Ofta är det bra att ha en bror nära till hands. Speciellt om det innebär att man tillsammans kan bli ett vinnarteam i en matverkstävling som den som genomfördes i helgen på Gotland.

- Vi har byggt upp en kvalitet på produkten i dialog med lantbrukaren. Dessutom har både jag och brorsan rest till Portugal och tagit intryck av till exempel kryddning av paprika och chili. Samtidigt har vi använt lite mer ”svenska kryddor” som mejram och rosmarin för att få till en unik smak och det gick ju vägen, säger Dan Wikström som är både kock och förädlare i det vinnande laget.

Ett kännetecken för just Gotland är just lamm och/eller fårmatsförädling. Men i den här tävlingen lyckades dessa bröder även att få upp en lufttorkad korv av salamityp av gris på pallen - något som Dan Wikström kanske trodde skulle gå ännu längre än guldlammet.

Silverförädlaren Chriser Grandin verkar inte ett dugg bitter på rösten när vi pratar om hans delaktighet i andraplatsen.

- Vi har fått fram en bra produkt. Att vinnaren gick och vann är inget konstigt, de är riktigt duktiga, samtidigt känner vi att vi kommer fortsätta att experimentera vidare inför framtiden, säger Christer Grandin, som säger sig arbeta helt enligt filosofin ”learning by doing”.

- Det jag vet i dag är att om jag gör om det här igen kommer jag inte att blanda in mögelost i tillverkningen.

Matsamtalen frodas, detaljerna kring produktionen och matlagningen finns närvarande hela tiden.

- Tävlingen gick bra och juryn var otroligt engagerad och nyfiken. Vi arbetade intensivt från 11.30 till 16.30 då landshövdingen klev upp på scenen i stora salen på Wisby Strand för att presentera medaljplaceringen, säger Karin Farinder som är tävlingsledare för Gotland.

Guldlaget: Rökt lammblodkorv från Nygårds Herrgård ”En köttig och fyllig blodkorv av Morcelatyp som tillverkas likt en chorizo med stark kryddning, syrning och förmognad innan den röks och lufttorkas”.

Laget: Dan och Pär Wikström, Bröderna Wikströms (kockar och förädlare) samt Pontus Wiman, Nygårds Herrgård (råvaruproducent)

Silverlaget: Lufttorkad lammbog smaksatt med svartpeppar, rosmarin & fänkål ”Ekologisk lammbog som saltas och marineras i vaccpåse och sedan skrubbas med kryddor och hängs för torkning i 12 veckor. Efter 8‐10 veckor tvättas lammbogen i vinäger - och vitmögel från en brieost appliceras”.

Laget: Christer Grandin, Wisby Deli (kock, krögare och förädlare) samt Göran Lundin och Cecilia Hejdenberg, Olsvenne Gårdskött (råvaruproducent)

Bronslaget: Sopresa, Havor ”Denna Sopresa är en lufttorkad korv av salamityp med handskurna ingredienser som bearbetas, kryddas, saltas och sätts i naturfjälster. Efter nätning syras korvarna med mjölksyrabakterier och sedan kvarstår torkning och mogning i sex månader”.

Lag: Dan och Pär Wikström, Bröderna Wikströms (förädlare) samt Håkan och Niklas Hermansson, Havor Gård (råvaruproducenter)