HAVSTORNSGULDTACKA I ÖSTERGÖTLAND

Linköping fylldes med både sötma och syrlighet i lördags, när två svägerskor ställde fram en marmelad på havtorm som spetsats med rosmarin framför juryn. Formad som en guldtacka, prisad som guldmedalj.

Vinnarna presenterade en matguldtacka som är lite hård i konsistensen med flit. Tanken är att den gärna får ställas vid en ostbricka, kanske passa till just getost, som dekorativ dessert eller helt enkelt som ett utmärkt godis.

- En perfekt producerad produkt med höga tydliga smaker, som tilltalar en bred kundgrupp allt från present till restaurangens osttallrik, förklarar Matlandetambassadören Louise Alenbrand om sitt eget omdöme om produktens potential.

Prisutdelningen hölls i Linköping i samband med Smaka på Östgötamatmässan som varade på samma gång.

- För kockar och producenter har det varit självklart vilka som velat samarbeta med varandra i Östergötland, fortsätter Louise Aldenbrand.

Bakom skapandet av guldtackan står svägerskorna, Ann-Sofi och IngMari Johansson från Hargodlarna i Kisa som i tävlingen samarbetat med kökschefen Daniel Blomqvist.

- Jätteroligt att vinna den här tävlingen, det betyder mycket för oss, säger Ann-Sofi Johansson med vinnarkänsla på rösten. Svägerskorna är annars vana att experimentera fram sylter och marmelader som bygger på vad gården har att erbjuda.

Förutom frukt och andra bär, odlar de alltså numera havtorn, som enligt forskning visat sig extremt nyttigt. C-vitaminerna fullkomligt kryllar i den något svåravplockade busken med de oranga bären.

- Vi upptäckte att havtornet också gifter sig väldigt bra med rosmarin, men det gäller att ha en balans så att den inte känns för parfymerad, fortsätter Ann-Sofi Johansson.

Getglass och gårdskorv med smak av isterband hotade, men knep silver och brons under en trevlig matdag med mycket mingel och smaker.

GULDMEDALJEN Havtornsmarmelad med rosmarin

Ann-Sofi Johansson, IngMarie Johansson, Hargodlarna

Daniel Blomqvist, Kökschef, Rimforsa Strand Kurs och Konferens AB

Juryns motivering: ”Med en snygg och stilren produkt som visar på ett gediget hantverk och en perfekt balans mellan sötma och syra där smaken och texturen lyfter produkten. Ligger helt rätt i tiden med traditionella råvaror som möter en postmodern publik. Allt ifrån gå bort-present till desserttallriken på restaurangen vilket möjliggör stor marknadspotential.”

2:a Pris Variationsglass (Getglass med myskmadra)

Maria Ekman, Stafsäters gårdsglass

Kristina Carlsson, Hejtorp Gårdsmejeri

Fredrik Eklund, Kock, Göta Hotell, Borensberg