Kompetent matjury har samlats för att bedöma Sveriges största produktutvecklingstävling

Bildtext: Här är juryn som utser årets vinnare i tävlingen Matverk 2014. Från vänster: Hans Naess, verksamhetsledare Gastronomiska Samtal, Martin Berg (Mathias Dahlgren), Per Åkerlund (DUÅ), Johan Ununger (Saltå Kvarn), Louise Ungerth (Konsumentföreningen Stockholm), Frida Ronge (vRÅ), Paul Svensson (Pauls Mat), Mathias Dahlgren, Elaine Asp (Hävvi i Glen), Elisabeth Johansson (Mediamat), Christina Cheng (Cheng/Alert), Caroline Cederblad (Sabis), Pär Eriklin (Cajsa Varg) och Johan Skogh (Menigo), Foto: Bianca Brandon-Cox

En namnstark jury har utsetts att bedöma landets nya kronjuveler i tävlingen Matverk 2014 som arrangeras av Gastronomiska Samtal. Den 28-29 januari avgörs riksfinalen då tre medaljörer kommer att hyllas som vinnare på Träffen i Nyköping under Gastronomiskt Forum. Av 21 tävlande landskap har 20 produkter slutligen ställt upp i finalen.

Hedersordförande Mathias Dahlgren, som var med i juryarbetet nämner:

- Det är positivt att konstatera att vi under de senaste tio, kanske ännu mer de fem senaste åren ökat vårt intresse över vad som finns i vårt närområde. Genom den här tävlingen får vi också fram fler hjältar och förebilder som förmedlar intresset vidare.

Du som provat bland bidragen, hur känns de i år?

- Jag tycker att det finns ännu fler starka bidrag från regioner som samtidigt inser att deras produkter kan bli mer säljbara.

Ny i juryn för i år är Elaine Asp, som driver den samiska restaurangen Hävvi i Glen i Jämtland:

- Det är en ära att smaka på alla vinnarbidrag, många känns väldigt bra. Jag märker att det finns en stor kreativitet i framtagandet av produkterna, det behövs!

Och Johan Ununger på Saltå Kvarn som bedömer marknadspotential i juryn håller med:

- Det är viktigt att lyfta fram nya förebildsprodukter, det ger inspiration. Att vara medlem i juryn för en sådan här tävling innebär också att ha stor respekt för producenterna, förädlarna och kockarna som arbetat fram en produkt med stor passion och på stort allvar.

140 produkter har tävlat i år och den viktiga röda tråden är att en råvaruproducent, en förädlare och oftast en kock går samman och bildar ett lag. Målet är att stimulera lagsamarbetet, kreativiteten och framförallt samtalet kring framtagandet av en ny produkt.

Totalt 150 000 kronor kommer dessutom att delas ut till de tre vinnande lagen, där 1:an får 75 000, 2:an 50 000 och 3:an 25 000. Villkoret och meningen med priset är att pengarna oavkortat ska användas till produktutveckling av de vinnande produkterna.

För kontakt: Hans Naess, verksamhetsledare för Gastronomiska Samtal, 070-398 49 68, hans.naess@gastronomiskasamtal

Andreas Johansson, presskontakt, Gastronomiska Samtal, 0709-567 409, andreas.johansson@oliven.se