KUSTCHUTNEY PRISAD SOM MÄSTARE I BLEKINGE

I kamp med fläderäppelmust och gummagårdssoppa, tog en jordärtskockchutney hem både förstapriset och äran att stå som mästare i Matverk Blekinge.

Mannen bakom sparrissafarin och sparrishelger i Blekinge heter Anders Olsson. Han är producenten som står bakom de jordärtskockor som utgör grunden till matverksguldet i Blekinge. I lag med förädlaren Anna-Karin Pettersson från Anna-Karins Skafferi, har de fått fram en chutney som föll juryn helt i smaken. När landshövding Berit Andnor Bylund presenterade vinnaren på residenset i Karlskrona, blev Anders Olsson minst sagt omtumlad och överraskad:

- Det är svårt att fatta. Allt började ju en gång som ett skämt!

Ett skämt?

- Ja, att ställa upp i tävlingen ja. Jag fick frågan som jag trodde var ett skämt, men sedan satt vi i bilen och helt plötsligt blev det tyst, det var på allvar, reflekterar han.

Att skämtet blev verklighet innebär att laget hämtar hem en check på 10 000 kronor från ALMI och självklart en biljett till riksfinalen i januari.

- Nu tror jag faktiskt vi har stor chans i finalen med den här produkten. Anna-Karin som förädlar har testat fram olika kombinationer av smaker som lyckats riktigt bra, säger Anders Olsson som odlat jordärtskockor längs kustvägen i Blekinge i över tio år.

- Om en hel familj hyllar samma produkt är det ett bevis på hög kvalitet och om man värmer chutneyn blir den oerhört god, fortsätter han.

Juryns motivering:”Att med en historiskt intressant rotfrukt, kunna skapa en spännande, innovativ och intressant produkt som väl harmonierar med dagens moderna smaker”.

För kontakt:

Christel Hammar-Malmgren, resursperson för Mat & Upplevelser i Sydöstra Sverige, 0455-42041, 070-44 42 041, c.hammarmalmgren@me.com