Lammisterband i en hamburgare vann på Öland

Bildtext: Vinnarlaget har fokuserat på att få till en burgare som är extra saftig i köttet. Blandningen mellan lamm- och fläskfärs och en genomtänkt kryddblandning formade slutresultatet. Det räckte till vinst i Matverk Öland 2014.

Mästarna i Matverk Öland ville blanda tradition med nytänkande - för att få så många som möjligt att vilja smaka. Resultatet blev en hamburgare med lammisterband, gjord på enbart öländska råvaror.

Juryn var enig om att släppa fram den spännande hamburgaren till den stora riksfinalen som hålls i Nyköping, 28-29 januari 2014.

- Det kändes riktigt otroligt att vinna, säger Bo Olsson från Hagslättens Deli/Evas kroppkakor.

Bo Olsson övergav sitt långa liv som fiskare för nio år sedan. Tillsammans med Eva började han driva Evas kroppkakor. Det blev succé, vissa dagar kan de sälja upp till 3 000 kroppkakor och folk vallfärdar till gårdsbutiken i Köpingsvik för att handla ur gårdsbutiken med alla delikatesser. Verksamheten har ganska nyligen kompletterats med Hagslättens Deli, med chark- och fiskhantering.

Vad tänkte du när du började forma idén till ett lammisterband?

- Att lamm ligger i tiden. Och att ta fram en produkt som kan användas av så många som möjligt. Något som förenar den traditionella bilden av isterband och den yngre generationen som gärna äter  hamburgare.

Enligt Bo Olsson kan inte en burgare bara bestå av lamm, då blir den för torr. Med hälften fläskkött i smeten, blir den i stället saftig. Till sin hjälp har han haft Peter Ekfeldt och Ola Samuelsson.

- De har hjälpt till med kryddblandningar, vi har till exempel brynt vitlök i olja så att den bryts ner till en mildare smak med inslag av rosmarin och timjan.

Varför tror du att den här produkten kommer att lyckas på marknaden, och i riksfinalen...?

- Kötthalten är på hela 78 procent, plus att den är helt allergenfri. Här får du också en köttprodukt med ett nytänk, samtidigt som du får redig mat!

Det blev otroligt jämnt i sluträkningen när tävlingen i Matverk Öland avgjordes på Länsresidenset.

- Det skiljde endast fyra poäng mellan lammisterbandet och tvåan, en poulled beef från Ölands kvalitetskött, säger tävlingsledaren Jörgen Rasmussen.

- Vinnarprodukten är ett utmärkt hantverk, ett klassiskt recept i nytappning - med stort användningsområde, dessutom är den hundra procent regional, motiverar han.

Vinnarlaget: Lammisterband

Hagslättens Deli/Evas kroppkakor, Bo Olsson (råvaruproducent), Peter Ekfeldt (förädlare) och Ola Håkansson (kock).

För kontakt:

Tävlingsledare Jörgen Rasmussen, helenojorgen@gmail.com, 070-480 33 35