Megamöte av gastronomiska akademier i samlat upprop till regeringen

Onsdagen 23 november 2016 träffades för första gången kunniga och engagerade företrädare från ett 20-tal matrelaterade akademier som Skolmatsakademin, Gastronomiska Akademien och Kålrotsakademien. Sveriges mat-akademiers stormöte på Kungliga Skogs- och Lantbruksakademien KSLA i Stockholm är det största akademimötet någonsin i sitt slag.

Samlade i sin gemensamma oro för svensk livsmedelsförsörjning och mat- och dryckeskultur sammanställde man ett gemensamt uttalande:

Idag har 20 av matrelaterade svenska akademier samlats på Kungliga Skogs- och Lantbruksakademien i Stockholm för det största matakademimötet i Sverige någonsin. Tillsammans representerar vi en kulturell mångfald som omfattar en stor del av vårt gemensamma gastronomiska arv. En gemensam ambition är att värna ett levande och smakrikt kulturarv.

De deltagande akademierna har enats om följande uttalande:

Vi önskar att regeringen snarast presenterar en livsmedelsstrategi som fastlägger:

- att mat och dryckeskulturen har en självklar plats bland annan kultur i vårt land

- att den regionala matkulturen är av central betydelse för utveckling av livskraftig landsbygd

- att maten och drycken har en avgörande roll för en hållbar samhällsutveckling

- att Sverige tar sitt ansvar för den globala livsmedelsförsörjningen genom att öka sin självförsörjning av livsmedel

Följande akademier står bakom detta uttalande:

Baljväxtakademin

Blekinge Matakademi

Gastronomiska akademien

Grynkorvens Vänner

Hagdahlsakademien

Korvakademinen

Kungliga Skogs- och Lantbruksakademien

Kålrotsakademien

Källakademin

Lilla Sällskapet

Måltidsakademien

Skolmatsakademin

Skåneländska Gastronomiska Akademien

Spritakademien

SurströmmingsAkademien

Svenska Drycksakademien

Svenska Viltmatakademin

Tunnbrödsakademin

KONTAKT

För vidare information kontakta Hans Næss, preses Kålrotsakademien, 070 398 49 68, preses@kalrotsakademien.se

Dagens möte hade kallats samman av Kålrotsakademien, vars syfte är att värna den svenska matens kulturarv där kålroten är en symbol för detta genom att ha sitt biologiska ursprung i Sverige.

• matakademier
  • livsmedel