ÖLBRYGGD LIMPA ÖVERST PÅ PALLEN I SÖRMLAND

Första brödet ut att vinna guld i en landskapstävling i Matverk är en ”Skogaholmslimpa” i ny förbättrad tappning. Stallarholmens egen Printz i lag med Eskilstuna Bryggarebröd och Warbro Kvarn gräddade ihop ett mustigt, hållbart och saftigt bröd som fick juryn att ta fram guldpennan.

Tävlingsansvarige Jonas Hammar har haft mycket att ordna med inför tävlingen. Lagen, juryn, arrangemanget och maten som skulle serveras efteråt.

Hur tycker du det gick?

- Lagen presenterade en hög nivå generellt. Det är åtta produkter som ansträngt sig, och det var också väldigt jämt i toppen, vilket gjorde det lite svårt för juryn att skilja ut vinnaren, säger Jonas Hammar efter tävlingen.

Stämningen var god och tillfälle till nätverkande fanns där hela tiden i residenset i Nyköping, där under timmarna som passerade mellan presentation och prisutdelning. Landshövding Liselott Hagberg klev sedan fram på scenen och presenterade bidraget som får representera Sörmland i själva riksfinalen i Nyköping i januari.

Maria Printz tog emot gulddiplomet, en väldigt rolig stund enligt henne själv.

- Det var ju så mycket som skulle klaffa den här dagen. Vi finns ju på andra sidan Södermanland, uppe i Stallarholmen. När brödet var färskt och klart fick vi skynda oss ner till Nyköping, sladda in snabbt och leverera, säger hon.

Från början var det tänkt att Maria Printz skulle sitta i juryn. Men när möjligheten dök upp att delta i tävlingen i stället, blev det ett ja till det i stället.

- Jag var knappt förberedd, men är fascinerad av idéer och gillar att prata om dem. Och eftersom att vi från Stallarholmen samarbetar med Eskilstuna Ölkultur blev det en bra möjlighet att utveckla ett bröd tillsammans.

- Vi vill få till en saftig upprättelse för Eskilstuna som brödstad. Restprodukterna, vörten, det hållbara och det karamelliserade från brygden gör att brödet blir så härligt, säger Maria Printz och poängterar att vi svenskar är ett folk som älskar gott bröd.

Hon och laget är beredda på att försvara Sörmlands färger i riksfinalen när alla gäster kommer på besök och tävlar.

Efter prisutdelningen på residenset följde en uppdukad sörmländsk buffé – där tävlingsprodukterna fick sin plats på bordet. De tävlande kunde smaka av varandra och inspireras.

Och till motiveringarna...

Sörmlands Guldvinnare - Bryggarebröd ”En produkt med stor regional förankring. Restprodukter från annan lokal produktion tas tillvara. Intressant koppling till befintlig regional brödkultur. ”Skogaholms” limpa i ny och förbättrad tappning. Hög marknadsföringspotential”.

Laget: Maria Printz, Printz bageri (kock och bagare), Anders Olsson, Eskilstuna Ölkultur (bryggmästare) och Kerstin Björklund, Warbro Kvarn (spannmålsodlare).

Silver - Sörmländska dessertsåser ”Utgår från regionala råvaror som äpplen och rabarber. En ny produkt på marknaden. Brett användningsområde, snyggt förpackad. Lättanvänd färdigprodukt, med naturliga smaker”.

Laget: Kalle Källander, Sörtorps gård (råvaruproducent), Monika Naess, Finesserna (förädlare) och Staffan Naess, Restaurang Mathias Dahlgren (köksmästare).

Brons – Äppeltosca ”En frisk fläkt på sötsaksmarknaden. Innovativ tillverkningsmetod av ett klassiskt bakverk, med det sörmländska äpplet i centrum. God balans mellan sötma och syra”.

Laget: Elin Flodin, Hellmanska gården (förädlare) och Bo Flodin, Khulsa (råvaruproducent).

För kontakt:

Jonas Hammar, tävlingsansvarig för Matverk Södermanland 070-686 92 41 jonas@solmyra.se

Hans Naess, ordförande i föreningen Gastronomiska Samtal, samt matlandetambassadör för Södermanland 070–398 49 68 hans.naess@gastronomiskasamtal.se