Rödbetsknäcke guldvinnare i Ångermanland

Bildtext: Jessica Häggkvist till vänster och Eva Larsson vann med sitt knäckebröd, Höga Kusten Granit i Matverk Ångermanland. Knäcket är "tunt, sprött, vackert och smakrikt", enligt skaparna själva.

Choklad, smör, knäcke och svartvinbär- och jordgubbsglögg fanns bland de åtta produkter som tävlade mot varandra i Ångermanlands final av Matverk.

Men den som knäckte alla konkurrenter var Höga Kusten Granit - ett knäckebröd med rödaktig ton som hämtat inspiration från bergarten som dominerar trakten. Färgen har skapats naturligt med hjälp av rödbetor från producenten Malin Norgren på Hildas Trädgård. Hon berättar att hon märker av den ökade efterfrågan på goda rödbetor.

Och Jessica Häggkvist är inne på sitt tredje år som bagare. Det var efter ett besök på Gotland som hon bestämde sig för att kämpa för mer bröd och mer knäcke i Ångermanland.

- När jag var på Gotland insåg jag hur mycket gott bröd man kan göra, samtidigt tänkte jag på att det finns så lite här uppe, säger Jessica om varför hon satsade på att starta sitt Tigers Bageri i Härnösand.

- Jag brinner för vår fantastiska bygd och vill erbjuda ekologiska och närproducerade produkter utan konstigheter och tillsatser.

Berätta om vinnarbrödet...

- Eva Larsson är idéskaparen i laget och det är jag som gjort hantverket, säger Jessica och förklarar att hon använt sig av utsökta rödbetor och spannmål för att ta fram ett bra knäcke.

- Men jag blev ju överraskad att vi faktiskt vann, det är jättekul!

Nu får laget mobilisera sig inför riksfinalen som hålls i Nyköping i slutet av januari i konkurrens med 20 andra klara landskap.

1:a plats: Höga Kusten Granit

Lag: Jessica Häggkvist, Tigers bageri (förädlare), Eva Larsson (idéskapare och förädlare) och Maria Norgren, Hildas trädgård (råvarproducent)

Vinnarmotivering;

"Ett sprött, krispigt och mycket gott bröd med mycket personlighet. Hantverksmässigt väl utfört. Utseendet ger karaktär av en landskapstypiska röda graniten. Innovativt och vackert!"

2:a plats: Aromsmör

Lag: Synnöve Häggdin (förädlare), Carina Brännström (kock) och Häggby Gård (råvaruproducent)

Silvermotivering:

"Härlig smak av hemkärnat smör med ypperlig doft. Trattkantarellerna förstärker smakupplevelsen och ger smöret en spännande krydda."

3:e plats: Skulebergets dröm

Lag: Jeltse Hofsta-Heimstra (förädlare) och Mitt Skafferi (råvaruproducent)

Bronsmotivering:

"En välgjord, vackert glansig pralin med spännande smak av morot och granskott. Ett proffsigt hantverk."

För kontakt: Kerstin Kårén, kerstin.karen@augeri.se, 0702-57 24 01

• ångermanland