STRUTS, GET OCH SKORPOR I DALARNA

får bland annat tävla mot korvar och skinkor, nu mitt i veckan. Juryn tar emot de tävlande bidragen under tisdagen och presenterar medaljörerna i samband med Matforum som hålls på klassiska Galaxen i Borlänge på onsdagen.

Landskapstävlingen Matverk 2013, bestående av en råvaruproducent samt en yrkesmässig matlagare/kock och/eller en förädlare, flyttar nu sitt fokus till Dalarna där matupproret pågår.

- Vi har många spännande konstellationer inom lagen och en bra spridning på produkterna, säger Holger Petersson som är tävlingsansvarig från Länsstyrelsen (tillsammans med matlandetambassadören Gunder Eriksson).

Holger Petersson berättar att landskapet samlat ihop sex tävlande och spännande lag (som sammanlagt ställer upp med sju olika produkter). Bidragen lämnas in under tisdagen, varpå att en namnstark jury bedömer kvaliteten, smaken och framtidsutsikterna under kvällen.

Under onsdagseftermiddagen presenteras vinnarna i samband med Smaklandet Dalarnas återkommande Matforum som denna gång håller till på Galaxen. Ett 40-tal inbjudna besökare väntas komma.

Matforum är annars en mötesplats för alla som är aktiva i Dalarnas matbransch. Två gånger om året bjuds det in till Matforum. Mikael Ahlerup, vd för Astrid Lindgrens Värld AB, föreläser om hans förändringar inom verksamheten med fokus på det äkta och genuina - alltså vet han mycket om receptet för att förvandla en saga till verklighet. Meningen är att de gastronomiska frågorna ska hagla över Dalarna. Vad kan vi ta till oss av detta för att utveckla Smaklandet Dalarna? Hur kan matens aktörer i länet samverka för att stärka maten från Dalarna?

- Framförallt hoppas vi att få till ett väldigt bra första år för att kunna testa hur vi på bästa sätt kan fortsätta jobba med matutvecklingsfrågor, fortsätter Holger Petersson.

Den namnstarka niofaldiga juryn består bland annat av Lena Reiyer-Ingman, Oppositionsråd Landstinget Dalarna, vice ordförande Region Dalarna och Örjan Hamrin, Historiker, fd Dalarnas Museum. Juryn har att se fram emot upplevelsen att smaka och bedöma alltifrån skorpor, struts, korvar, skinkor och rökt getkött.

Laget bakom guldmedaljörerna i Matverk belönas med 10 000 kronor, silver får 6 000 kr och brons får 4 000 kr. Vad pengarna ska användas till beror på vilken insats som lagen bäst har behov av att utveckla inom området för sina specifika produkter.

För kontakt om tävlingen: Holger Petersson, projektledare för Matlandet Dalarna, Länsstyrelsen Dalarna 023-818 15, 070-215 81 76 holger.petersson@lansstyrelsen.se