Tar glass, rökt kött eller musslor guld i riksfinalen i Matverk?

… eller kanske en soppa, eller ett bröd? Hela hösten har varit späckad av landskapstävlingar i Matverk och de gastronomiska samtalen har flödat. Getter mötte grisar och kor, medan korvar har kämpat mot både glass, ostar och marmelader. Nu ställs alla guldmedaljörer från landskapen på prov inför den stora riksfinalen 24-25 januari i Nyköping.

- Matverk är en praktisk manifestation. Utöver att gastronomin flyttar ut där den hör hemma, på landsbygden där råvarorna produceras, innebär det en rad nya produkter till butik, storkök och restauranger, säger hedersordförande i Gastronomiska Samtal, Mathias Dahlgren om tanken bakom tävlingen.

Kan ”Helsingesoppan” med sparris klå blodkorven från Gotland? Och vad säger egentligen juryn när de har en björksirap från Jämtland bredvid ett bröd med ölkultur från Sörmland, eller när de ska jämföra en öländsk mjölkglass med en älgsuovas från Västerbotten?

Produkterna som vunnit mobiliserar sig nu för den stora kampen som snart ska avgöras i finalen i Nyköping som sker i samband med Gastronomiskt Forum. Från Norrland kommer en hel del genuint kött samtidigt som södern står för fler inslag av brödigare eller sötare karaktär.

Matlandetambassadörer från nästan alla våra landskap, har under hösten kämpat med matverkstävlingar som genomförts på alltifrån marknader till slott. I snitt har cirka tio produkter ställt upp i deltävlingarna - några fler, några färre. Ambitionen och riktlinjen har varit att visa upp stoltheten som visat sig genom kreativt matsamarbete. En råvaruproducent, en förädlare och ofta en kock finns i denna kedja som utgör grundidén i konceptet. Med andra ord har ungefär 200 nya produkter tagits fram, bedömts och visats fram i rampljuset.

- Mötet mellan kompetenser och idéer ger ju en ny produkt och själva matsamtalen är vår nisch. Vi får inte gå ner och sitta med näsan bara i produkterna. De nya innovationerna skapas i mötena mellan människor, säger Hans Naess som är ordförande i föreningen Gastronomiska Samtal och initiativtagare till tävlingen Matverk.

Mathias Dahlgren, poängterar också att gastronomi inte alls behöver förknippas med ”finmat”.

- För mig är det en självklar glädje att äta gott, det behöver inte vara så krångligt som det kan verka. Vi har ett rikt arv här i Norden, med råvaror och konserveringsmetoder som väcker intresse.

Mitt i all sammanställning återstår faktiskt ett landskap... Halland som är sist ut, presenterar sin guldjuvel nu på söndag och meddelar att det antingen blir glassen ”PepparrotCitron”, ”Trattköttbullar med knorr” eller isterbandet ”Wapnönjutaren” som ställer upp i rikskampen.

För mer information kontakta:

Hans Naess, ordförande i föreningen Gastronomiska Samtal samt matlandetambassadör för Södermanland hans.naess@gastronomiskasamtal.se 070–398 49 68