GAVAGAI TAR IN EXPANSIONSKAPITAL

Kapitaltillskottet om 21 mkr skall användas för att påbörja internationell kommersialisering. Gavagai planerar verksamhet i USA med syftet att nå internationella kunder och för att etablera samarbeten med ledande aktörer. Initialt var avsikten att ta in 15 mkr men mot bakgrund av starkt intresse och möjligheterna för snabb expansion utökades emissionen.

Området för Big Data Analytics attraherar internationellt betydande kapital. Enligt en rapport från GP Bullhound har det globalt investerats mer än 9 miljarder kronor i området det senaste året.

Gavagai erbjuder världsledande teknik för textanalys av Big Data. Tekniken är självlärande och lär sig språk på ett liknande sätt som vi människor lär oss språk. Den är också skalbar för att hantera enorma mängder text utan stora investeringar i datorkapacitet. Då en stor del av det vi kallar Big Data utgörs av text är textanalys idag en central teknik för att kunna analysera och förstå vår omvärld. Användningsområdena är oändligt många.

Gavagai har blivit utsedd av Affärsvärlden och Ny Teknik som ett av Sveriges 33 hetaste teknikbolag och valdes av Veckans Affärer som en av Sveriges hetaste 24 entreprenörer. Gavagai var också utvald som en av 14 heta it-bolag för 2014 av Dagens Industri.

”Vi står inför ett skifte där spelplanen ändras. Vi kommer att se nya aktörer utveckla nya typer av tjänster som hjälper oss att nå insikter från den stora mängd information vi omges av. Vi kommer att se dessa nya tjänster utvecklas mot bolag och organisationer, men också mot individer. Vi har tekniken, kompetensen och viljan att bli en ledande aktör”, säger Malin Stråhle, VD för Gavagai.

Vårt fokus är att utveckla applikationer för företag men vi ser också fram emot att ta oss an den bredare och oerhört spännande slutkonsumentmarknaden”, säger Malin Stråhle.

Malin Stråhle, VD, mobil +46 (0)70 715 4083, e-post malin@gavagai.se

Följ oss gärna på http://www.mynewsdesk.com/se/gavagai

• Language

Gavagai startades 2008 av forskarna Magnus Sahlgren och Jussi Karlgren. Gavagais teknik grundar sig på mer än 10 års forskning i datorlingvistik, datalogi och kognitionsvetenskap på the Swedish Institute of Computer Science (SICS). Gavagai har idag 10 anställda med kontor i Stockholm.

Jussi Karlgren

Press contact Professor Teknik och forskning