Farh, Naomi, Theodor Olsson, Habibh, Nellie och Glory Amalaha trivs på dagkollot Gavlis Summer Camp.

Sommarkul för barn boende hos Gavlegårdarna

Under veckorna 26 - 29 arrangerar Gavlegårdarna Gavlis Summer Camp tillsammans med GIF och Länsförsäkringar. För fjärde året arrangeras dagkollot för barn boende hos Gavlegårdarna de inbjudna är  födda 2004-2006. På schemat står utflykter, lek, dans, bad och äventyr varje vardag mellan klockan 09.00 - 15.00. Kollot är helt kostnadsfritt och det ingår frukost, lunch och mellanmål.

Varje morgon samlas barn från många av Gavlegårdarnas områden på Sörby IP klockan nio för att sedan åka iväg på dagens aktivitet. Det kan vara ett besök på en bondgård, prova på dans eller ta ett dopp vid Engeltofta. Vissa dagar stannar de på Sörby IP för lek och tävlingar och det är där dagen avslutas med mellanmål.

Theodor Olsson och Glory Amalaha är två av ledarna som ser till att allt flyter på under dagen. Theodor är till vardags tränare inom GIF och har varit med på kollot som ledare även tidigare år.

- Det bästa med kollot är att de här barnen får sysselsättning, många skulle säkert bara sitta hemma om de inte var här. Och att de faktiskt blir sedda! Här hälsar vi på alla barnen när de kommer och vi försöker se till satt alla har kul under dagen, säger Theodor Olsson, kolloledare.

Farh, Naomi, Habibh och Nellie är några av barnen som är med denna vecka.

- Det roligaste är att man träffar så många nya kompisar, säger Naomi från Andersberg.

Gavlegårdarna arbetar med samhällsnyttiga aktiviteter tillsammans med olika aktörer inom närings- och föreningslivet. I företagets uppdrag ingår bland annat att skapa engagemang och aktiviteter för barn och ungdomar.

- I våra områden finns det många barn som av olika anledningar inte har möjlighet att göra så mycket på sommarlovet. Det kan vara så att föräldrarna jobbar, eller att de faktiskt inte har råd att åka på semester, säger Pelle Friberg, bosocial samordnare på Gavlegårdarna.

Aktiviteter under vecka 29:

Måndag: Bad Engeltofta

Tisdag: Lek och dans på Sörby IP

Onsdag: Besök på bondgård i Årsunda

Torsdag: Bad Engeltofta

Fredag: Lek på Sörby IP

Kontakt ledare:

Theodor Olsson

Theodor.olsson@geflefotboll.com

Glory Amalaha

AB Gavlegårdarna är ett av landets större allmännyttiga bostadsföretag utanför storstäderna med 14 400 lägenheter och 185 medarbetare. Vårt uppdrag är att erbjuda ett tryggt och trivsamt boende. Tillsammans med våra hyresgäster utvecklar vi Gävle till en modern och attraktiv bostadsort, både genom att renovera och förnya i äldre områden och genom att bygga helt nya hus och lägenheter.