129 miljoner till Gävle kommun från Gävle Energi

2014 gjorde Gävle Energi ett starkt resultat som leder till att bolaget bidrar med 129 miljoner kronor till ägaren Gävle kommun.
– Det är tack vare nöjda kunder, engagerade medarbetare och goda samarbeten som vi kan öka antalet kunder samtidigt som vi blir än mer effektiva, säger Håkan Jönsson, vd för Gävle Energi.

Gävle Energi är ett företag vars verksamheter påverkas av väderfaktorer. Det får varken vara för varmt eller för kallt, för torrt eller för blött. Väderförutsättningarna var inte optimala 2014. Det regnade för lite och medeltemperaturen var högre än vanligt.

Trots det gjorde bolaget ett starkt resultat. Mycket tack vare samarbetet med BillerudKorsnäs inom ramen för Bomhus Energi. Att energibolagets anläggningar är i gott skick med få driftstörningar bidrar också i form av lägre kostnader för reparation och underhåll. Dessutom har mycket gjorts för att effektivisera olika arbetssätt samt för att ta in färre konsulter för sådant Gävle Energis egna medarbetare kan utföra.

– Vi är i princip lika många medarbetare idag som vi var för 25 år sen. Trots det har vi ökat antalet verksamhetsområden, vår omsättning och vårt resultat flera gånger om. Det goda resultatet kan vi tacka medarbetarnas kompetens och starka engagemang för, säger Håkan Jönsson.

• energi
  • energibransch