Gävle Energi kan bli Årets fjärrvärmeföretag

Gävle Energi är nominerade till Årets fjärrvärmeföretag av branschorganisationen Svensk Fjärrvärme. De åtta nominerade företagen har gjort omfattande åtgärder för att uppfylla branschorganisationens vision ”2030: Vi värmer varandra med återvunnen energi”.

För att vinna utmärkelsen ska företaget kunna visa på goda exempel utifrån tre kriterier. Kriterierna handlar om att skräddarsy lösningar efter kundens behov, fokusera på att använda restenergi istället för att producera egen värme samt att ha en aktiv samverkan med kunder, leverantörer och andra aktörer i branschen.

– Vi har goda chanser att vinna utmärkelsen. Gävle Energi är en modern fjärrvärmeleverantör som ligger i framkant när det gäller konkurrenskraft och innovationer. Dessutom har vi en av de bästa miljöprofilerna i Sverige, säger Peter Rosenkvist, affärsområdeschef för fjärrvärme och fjärrkyla.

En jury med representanter från Svensk Fjärrvärme och deras expertråd kommer att utse vinnarna den 30 september på den årliga Fjärrvärmemässan som i år hålls i Jönköping.

Peter Rosenkvist, affärsområdeschef fjärrvärme och fjärrkyla

peter.rosenkvist@gavle.se

Cecilia Westergård, kommunikatör