Här grävs det för fjärrvärme och fjärrkyla i höst

Till hösten kommer Gävle Energi att arbeta med fyra större fjärrvärme- och fjärrkylaprojekt i Gävle. Medan arbetena pågår kan varmvattnet och trafiken påverkas.

Gävle Energi kommer att bygga ut fjärrkylanätet i centrum. Dessutom ska fjärrvärmenätet repareras och förstärkas i tre områden i Gävle. Vid arbetsplatserna kommer främst biltrafiken att påverkas medan bussar och gång- och cykeltrafikanter kommer att kunna ta sig fram ungefär som vanligt.

– De kunder som är direkt berörda av att vi måste stänga av varmvattnet får meddelande hem i brevlådan om vilka dagar och tider som de bara kommer att ha tillgång till kallvatten. Vi lägger även ut driftinformation om tider och områden på vår hemsida, säger Niclas Wiklund, driftchef för Gävle Energis värme och kyla.

Här är områdena och gatorna som berörs

Centrala Gävle, Södra Strandgatan: vecka 33 – 43

Utbyggnaden av fjärrkylanätet fortsätter. Gävle Energi ska gräva ner en ledning från stadsbiblioteket till Järnvägsbron samt göra arbeten med ledningen i Gavleån. Under arbetet kommer biltrafiken stängas av och busstrafiken ledas om.

Valbo och området runt Gävle sjukhus: onsdag 31 augusti

Från klockan 9 till 23 i Valbo och från klockan 7 till 01 (den 1 september) kommer Valbo och ett område nära sjukhuset sakna fjärrvärme. Anledningen är ett arbete på Gävle sjukhus samt reparation av fjärrvärmenätet som leder mot Valbo.

Strömsbro, Hillevägen: vecka 33 – 43

600 meter fjärrvärme ny fjärrvärmeledning ska grävas ner för att förstärka nätet i Strömsbro. Ett körfält stängs av och gång- och cykelvägen leds om.

Sätra centrum: pågående och beräknas klart vecka 36

I Sätra centrum reparerar just nu Gävle Energi läckor och förstärker fjärrvärmenätet.

• energi
  • fjärrvärme