Gävle Symfoniorkester avslutar abonnemangssäsongen med brudmarsch, skådespelare, operasolister gosskör och chefdirigent Jaime Martín

På torsdag den 16 maj är det säsongsavslutning för Gävle Symfoniorkesters abonnemangskonserter. På programmet står Felix Mendelssohns En Midsommarnattsdröm som är kompositörens musikaliska tolkning av Shakespeares mästerverk, en tolkning som även innehåller världens mest kända bröllopsmarsch. Gävle Symfoniorkester leds av chefdirigent Jaime Martín och som berättare finner vi Johan Ulveson. Dessutom medverkar skådespelarna Otto Hargne och Tomas Engström, sopranen Frida Johansson, mezzosopranen Frida Josefin Österberg och Adolf Fredriks Gosskör. För regi och bearbetning står Dan Turdén.

EN MIDSOMMARNATTSDRÖM

Torsdag 16 maj
Gävle Konserthus, Gevaliasalen 19.00

Mendelssohn En Midsommarnattsdröm

Chefdirigent Jaime Martín
Johan Ulveson, berättare
Otto Hargne, skådespelare
Tomas Engström, skådespelare
Frida Johansson, sopran
Frida Josefin Österberg, mezzosopran
Adolf Fredriks Gosskör
Dan Turdén, regi och bearbetning

Jaime Martín
Gävle Symfoniorkesters chefdirigent Jaime Martín har på bara några få år fått ett stort internationellt erkännande som dirigent efter en mycket framgångsrik karriär som flöjtist. Sedan 2013 är han konstnärlig ledare och chefdirigent för Gävle Symfoniorkester. Jaime är även chefdirigent för Los Angeles Chamber Orchestra och RTÉ National Symphony Orchestra.

Johan Ulveson
Johan Ulveson är en av Sveriges mest mångsidiga skådespelare med ett brett register från fars och komedi till nyskriven dramatik. Utbildad vid scenskolan i Malmö inledde han sin karriär på Norrbottensteatern och har sedan dess verkat som skådespelare på institutionsteatrar, privatteatrar och med fria grupper över hela riket.
På film och TV kan bland många produktioner nämnas Bonusfamiljen, Lorry, Solsidan, Parlamentet, c/o Segemyhr, Yrrol och Ulveson och Herngren. Innevarande säsong har Johan Ulveson vari verksam på Dramaten där han medverkat i bl a Ionescos Stolarna och Becketts I väntan på Godot.

Otto Hargne
Gick ut Teaterhögskolan i Stockholm/STDH 2013 och har sedan dess varit verksam på Dramaten där han medverkat i bl a följande uppsättningar: Swede Hollow av Ola Larsmo, Richard III av William Shakespeare, Gertrud av Hjalmar Söderberg, Johanna av Mirja Unge, Barnet av Jon Fosse, De stora vidderna av Arthur Schnitzler, och Den goda viljanav Ingmar Bergman (regi: Eirik Stubø). Under 2019 har Otto spelat med i två uppsättningar av Shakespeares Hamlet, på Dramaten och på Galeasen.

Tomas Engström
Tomas Engström har fått sin skådespelarutbildning på Calle Flygare Teaterskola och vid Teaterhögskolan i Stockholm. I film och TV har han medverkat i bl.a. Welcome to Sweden, Advokaten och The Last Kingdom. På teatern har han spelat i Tre Kärlekar, Den inbillade sjuke, Ringaren i Notre Dame, Istid och Enleveringen som f.ö. regisserades av Dan Turdén. I sommar kan man se Tomas i den redan innan premiär kultförklarade skräckfilmen ”Midsommar” i regi av Ari Aster med Sverige-premiär den 10 juli.

Frida Johansson
Åländska Frida Johansson studerade på Operahögskolan i Stockholm och debuterade redan under utbildningen som Maria i Bernsteins West Side Story på Norrlandsoperan. Efter sin utbildning har hon varit verksam som opera- och konsertsångerska på många olika scener och konserthus, främst i Skandinavien. På Kungliga Operan, Confidencen och vid operafestivalen i Savonlinna har hon sjungit Papagena i Mozarts Trollflöjten, och på den Norske Opera har hon sjungit First Niece i Brittens Peter Grimes. Andra roller är Giunia i Lucio Silla (Mozart), Susanna i Figaros bröllop (Mozart), Gerda i Snödrottningen (Staern) och Euridice i Orfeus och Euridice (Gluck). Frida var även en av de medverkande i den finska tv-dokumentärserien ”Mästersångarna”.

Frida Josefin Österberg
Tog sin skådespelarexamen från Stockholms Dramatiska Högskola 2017 efter att tidigare suderat till operasångare vid Högskolan för Scen och Musik i Göteborg (Artisten) och Birmingham Conservatoire.
Som operasångare har Frida bland annat arbetat på Kungliga Operan och Folkoperan och hennes repertoar innehåller roller som Cherubin i Figaros bröllop, titelrollen samt Mercedes i Carmen, Fidalma (Il matrimonio segreto), Pagen (Salome), Blumenmädchen (Parsifal). Frida debuterade som skådespelare på Uppsala Stadsteater i rollen som Carmen, i den dekonstruerad version av Bizets opera och därefter har hon vid samma teater även medverkat i Strindbergs Kamraterna. På Dramaten har Frida medverkat i Falla ur tiden och Faust.

Adolf Fredriks Gosskör

Adolf Fredriks Gosskör är en av de två profilkörerna vid Adolf Fredriks musikklasser i Stockholm, den andra är Adolf Fredriks Flickkör. Gosskören bildades 1965 av Jan-Åke Hillerud, som ledde kören till 1997.
Efter ett uppehåll i verksamheten startades Gosskören igen 2001 av Christoffer Holgersson som var dess dirigent fram till 2009 då Pelle Olofson tog över ledarskapet. Sedan 2017 är Tony Margeta dirigent och konstnärlig ledare.
Gosskören samarbetar regelbundet med Kungliga Filharmoniska Orkestern i Stockholm, Sveriges Radios Symfoniorkester och andra orkestrar.
De har medverkat i TV, bland annat i Prins Nicolas dop, Melodifestivalen, Skavlan och Nyhetsmorgon. Gosskören är flitigt anlitad för sång vid konferenser och företagsevenemang samt har en regelbunden konsertverksamhet.
Konsertturnéer har under åren gjorts till bl.a. Italien, Estland, Tyskland och Japan och kören har även spelat in ett flertal cd-skivor.

Dan Turdén
Sedan sin examen från masterprogrammet i operaregi på Operahögskolan i Stockholm 2014 har Turdén varit professionellt verksam bl a vid Kungliga Operan, Dramaten, Uppsala Universitet, Estrad Norr, Opera Hedeland och Operahögskolan.
Dessförinnan var han verksam som skådespelare, utbildad vid bl a Skara Skolscen och teaterhögskolan i Stockholm.
Turdén avslutade sin masterutbildning på Operahögskolan med att regissera Jaques Offenbachs operett Pierrette & Jacquot på Malmö Opera. Samma år var han även, som ende svensk, finalist i den internationella tävlingen i operaregi: Ring Award.
2007 grundade Turdén det fria operakompaniet Kamraterna och har sedan dess varit både dess ordförande och konstnärlige ledare. Sedan 2011 har Kamraterna under Turdén ledning etablerat sig som ett komplement till de stora institutionerna genom att i mindre skala men med stor övertygelse utmana och utveckla operan vad gäller form, aktualitet och arbetsmetoder. Kamraterna vill, utan att göra avkall på operans särart, bevisa att opera är en levande och samtida konstform.