Wintergatan spelar på KAKEL

Wintergatan
Lördag 29 oktober
Gävle Konserthus KAKEL 21.00

Säg Marble Machine och väldigt många svarar ”Ja den är sååå cool!”.
Nu kommer gruppen och geniet/uppfinnaren/multiinstrumentalisten Martin Molin med band till KAKEL i Gävle Konserthus med sitt fantastiska sound och sina makalösa maskiner.

Wintergatan bildades 2011 och är en folktronica-grupp från Göteborg bestående av Martin Molin, Evelina Hägglund, Marcus Sjöberg och David Zandén. Två av bandmedlemmarna, Martin Molin och Marcus Sjöberg, var tidigare medlemmar i Detektivbyrån. Samtliga medlemmar spelar flera olika instrument, varav många är ovanliga eller egenkonstruerade, t.ex. den fiolliknande synten som man döpt till Modulin.

Hösten 2012 släppte man debutsingeln Sommarfågel med tillhörande video. Bandets debutalbum Wintergatan gavs ut 2013. Samma år hänförde de publiken på KAKEL.

Gruppen uppmärksammades i media efter att de i mars 2016 gett ut musikvideon ”Marble Machine”, där en Rube Goldberg-maskin spelar vibrafon, elbas, och trummor med hjälp av spelkulor. Maskinen är konstruerad och byggd av Martin Molin.

Dock är själva Marble Machine ”o-transporterbar” men bandet kör en liveversion av låten och den är nästan lika spektakulär…

kakel_600x150

KAKEL i Gävle Konserthus riktar sig till alla som gillar en intim känsla med stående publik. På KAKEL hittar du det som verkligen är på G i popsverige. Mitt i konserthusets foajé bygger vi scenen för att skapa närhet mellan artist och publik. Många vill kalla det klubb, vi kallar det KAKEL!