Detta händer i Göteborg 2018

Nytt år betyder nya händelser och förhoppningar. I Göteborg händer en hel del 2018 som kommer locka både besökare och göteborgare, och förändra staden för oss som lever här. Här är några av händelserna som präglar året som just har börjat.

Besöksnäringen i Göteborgsregionen kan se tillbaka på ett framgångsrikt 2017. Gästnätterna fortsatte öka och konjunkturen är stark. Sedan 2013 har de årliga övernattningarna på hotell och vandrarhem ökat med ungefär en miljon. Inte många städer kan visa upp en så stark utveckling.
Så vad är det som händer i Göteborg under 2018 som sätter prägel på staden för besökare och göteborgare. Det finns såklart mycket. Här är några kända, och mindre kända, exempel.

Evenemangen
Festivaler, konserter, idrotts- och kulturevenemang är en av Göteborgs starka grenar. De årliga evenemangen är ryggraden i evenemangsstaden. Bland dem finns både kultur och idrott. Men det finns också de som bara inträffar enstaka gånger. I år är det tre stora som sticker ut: Volvo Ocean Race i Frihamnen, Nordea Masters och Euro Pride som hålls samtidigt med Kulturkalaset.
Alla större publikevenemang hittar man här, eller om man vill ha en printbar lista med ännu fler.

Möten och kongresser
Det är spännande att följa utvecklingen för mötesstaden Göteborg. Allt fler arrangörer börjar på allvar intressera sig för att komma hit och mycket hänger ihop med framgångsrika investeringar i nya anläggningar och hotell. Men också i att de internationella storföretagen satsar stort på forskning och utveckling. Även de vetenskapliga kongresserna som brukar ha underliga namn arbetar aktivt för att bli mer publika och dela med sig av kunskap och kompetens. Ett sådant och även ett av vårens större internationella möten är ESOC som handlar om det stora folkhälsoproblemet stroke.
Vill man veta vilka fler större möten som kommer till Göteborg finns en kalender här.

Svenska Mässan 100 år
De stora internationella kongresserna hade varit omöjliga att genomföra utan Svenska Mässan. Den öppnades redan 1918 och kommer alltså att fylla jämnt sekel i år. Det kommer firas på olika sätt och men redan nu kan man kika på gamla bilder och ta del av historien.

Lisebergs nya bergbana
Valkyria har man kunnat åka digitalt, med VR-glasögon på, sedan förra våren. Men i april ska man kunna kliva ombord på denna storsatsning på riktigt. Fram till dess får vi nöja oss med YouTube-versionen. Strax söder om nöjesparken börjar också bygget av det stora jubileumsprojektet som ska ge ett nytt hotell och äventyrsbad lagom till 2021.

Trafiksatsningar
Ingen som varit i Göteborg har väl undgått att det byggs väldigt mycket just nu kring Centralstationen och på Hisingssidan. En ny bro över och en ny tunnel under Göta Älv är under produktion och senare i år ska äntligen byggandet av Västlänken starta. Sällan har en tågtunnel skapat så mycket känslostormar som inte alltid är baserade på fakta. Här finns allt man behöver veta om bygget.