Världsledande arrangör av kongresser planerar framtiden i Göteborg

Kenes arrangerar stora medicinska kongresser över hela världen. I veckan besökte dess högsta ledning Göteborg. ”En unik möjlighet för oss att tillsammans med våra partners visa upp mötesstaden”, säger Annika Hallman chef för Göteborg & Co Möten.

Kenes Group har 29 kontor på fyra kontinenter och arrangerar kongresser med runt 120 000 deltagare per år. Företaget är ett av de ledande i världen bland dem som kallas ”Professional Congress Organizers” (PCO).
Under tre dagar samlades 20 av deras högsta beslutsfattare på Clarion Hotel Post i Göteborg för att hålla ett internt toppmöte och planera för framtiden.
– För att öka kunskapen och stärka Göteborgs profil som mötesstad så är det oerhört betydelsefullt att få hit nyckelkunder och beslutsfattare. Därför är vi väldigt glada att Kenes ville lägga sitt affärsplaneringsmöte här, säger Annika Hallman.
Att utveckla nya innovativa koncept för kongresser är ett av Kenes huvudområden. För Göteborg är det strategiskt viktigt att finnas med för att hitta möten inom de styrkeområden staden har tillsammans med lokal industri och forskning; till exempel inom medicin/life science där Sahlgrenska Akademin och stora företag som AstraZeneca och SCA finns.
En PCO hjälper stora organisationer och företag som vill arrangera kongresser och möten och är kontakten till värdstaden. Här är det Göteborg & Co Möten som, under sitt internationella namn Gothenburg Convention Bureau, sköter kontakterna.
Kenes har med över 100 kunder i hela världen många internationella möten i sin portfölj. Och de har stor påverkan på var deras kunder väljer att förlägga sina kongresser. Just nu finns tre beslutade kongresser till Svenska Mässan och Gothia Towers där gruppen också gjorde ett besök:
2017: NeuPSIG, internationella kongressen inom neurosmärta med 900 delegater.
2018: ESOC, Europeiska strokekongressen med 4 000 delegater.
2019: ICS, Internationella kontinenskongressen med 3 000 delegater.

Kenes grundades i mitten av 1960-talet av Gideon Rivlin. I dag har sonen Dan tagit över som chef för koncernen. Under tisdagskvällen fick han träffa bland andra Sahlgrenska Akademins Professor Olle Larkö, Sahlgrenskas sjukhusdirektör Ann-Marie Wennberg och VGR:s regionråd Håkan Linnarsson tillika ordförande i Göteborg & Co.
– De mest framgångsrika städerna är de som har en stark sammanhållning mellan stad, akademi och näringsliv. Där tror jag en lite mindre stad som Göteborg har bättre förutsättningar, säger Dan Rivlin.
En av Göteborgs styrkor, förutom samverkan, är närhet och korta avstånd med ungefär 8 000 hotellrum i stadskärnan och ytterligare drygt 4 000 en kort resa bort. De närmsta fem åren finns färdiga planer på 2 000 nya rum.

Om mötesstaden Göteborg:
År 2016 genomfördes 175 större möten och kongresser i Göteborg med sammanlagt 54 217 delegater. Detta resulterade i 107 600 gästnätter och ett beräknat ekonomiskt inflöde på drygt 400 miljoner kronor till staden.

Läs fler blogginlägg på "Snack om Turism"

• Turistnäring, turism, resor

• besöksnäring