Statsminister Stefan Löfven inviger Yrkes-EM i Göteborg

På onsdag 30 november invigs EuroSkills, yrkes-EM, 2016 i ett kokande Scandinavium i Göteborg. Nu kan Göteborg & Co, som projektleder evenemanget, meddela att statsminister Stefan Löfven invigningstalar.

EuroSkills 2016 kommer, förutom att det är fantastiska tävlingar, också vara en plattform för viktiga diskussioner och beslut rörande framtidens kompetensförsörjning inom yrkesområdet. Under evenemanget 30 november till 4 december kommer cirka 45 000 besökare. Av dem flera ministrar från europeiska länder, VD:ar från stora företrädare inom branscherna och högsta ledningarna från flera branschorganisationer.

– Det ska både vara ett lustfullt evenemang, men också ett kunskapsevenemang för alla besökarna. Att synliggöra många yrken och informera om alla jobb som finns idag och kommer att behövas de närmsta åren framöver. Allt för att förbättra matchningen mellan utbildningar och arbetsmarknaden. Det finns så många spännande möjligheter med olika utbildningar som allt för få känner till, säger Lena Sjöstrand, projektledare på Göteborg & Co för EuroSkills 2016.

Media kan ackreditera sig här.

KORT OM YRKES-EM 2016

Representanter för de olika yrkena

Prova-på-aktiviteter

Kvalificerad yrkesvägledning och information

Miniföreläsningar

Seminarier & workshops

500 tävlande, upp till 25 år

35 tävlingsyrken + 9 presentationsyrken

Fri entré

40 000 kvm

Fakta, EuroSkills
EuroSkills är en unik möjlighet att inspireras av skickliga ungdomar, prova på olika yrken och lära sig mer om de olika programmen och vägarna till jobb. På 40 000 kvm golvyta visar ungdomar, yrkesvägledare och företagen möjligheter till arbete, eget företagande, fortsatta studier och individuell utveckling.

Evenemanget projektleds av Göteborg & Co och är en del av regeringens satsning på 2016 som Yrkesutbildningens År som Svensk Näringsliv, LO och Skolverket som initiativtagare.

Lena Sjöstrand, 0707-61 52 12

• besöksnäring