Borgmästare Park Won Soon närvarar via länk under prisutdelningen av Göteborgspriset

Borgmästare i Seoul,Park Won Soon, som tilldelas Göteborgspriset för hållbar utveckling, kan inte närvara personligen vid utdelningsceremonin på Folkets Hus, Draken, 17 november i Göteborg. Istället deltar han via länk och vice borgmästare kommer till Sverige.

Anledningen till att Park Won Soon inte kan närvara personligen är de demonstrationer och oroligheter som pågår i Seoul, sedan presidenten i Sydkorea, Park Geun-Hye, anklagats för korruption.

Borgmästare Park Won Soon är inte anklagad för några oegentligheter men har avbokat alla sina planerade internationella möten den närmaste tiden på grund av händelseutvecklingen.

– Vi är glada att han kan närvara via länk och att han sänder Vice Borgmästare som är väl insatt i det arbete som Park Won Soon genomfört för att utveckla Seoul till en sharing city, säger Ann-Sofie Hermansson, styrelseordförande i Göteborgspriset för hållbar utveckling.

Årets Göteborgspriset för hållbar utveckling har delningsekonomin som tema och Park Won Soon får priset för sitt arbete att göra Seoul till en sharing city.

Kontakt
Fredrik Beckman, press officer, fredrik.beckman@goteborg.com +46 (0)707-13 59 78

Om Göteborgspriset för hållbar utveckling
Göteborgspriset för hållbar utveckling delas varje år ut till personer eller organisationer som gör betydelsefulla förändringar för en hållbar värld. Pristagarna är viktiga förebilder som alla har gått från ord till handling. Priset är en miljon kronor och visar vad som är möjligt i kampen för en ljusare framtid. Göteborgspriset för hållbar utveckling delas ut för 17:e året.

Prissumma
1 miljon svenska kronor

Kriterier
Pris kan tillfalla person eller organisation som bidragit till:

• att effektivisera resursanvändningen och/eller främja förnybara råvaror och kretsloppslösningar
  • lösningen på ett problem(område) som kan leda till ett tekniskt genombrott eller “systemförändring”
  • att vara processdrivande och gett betydelse såväl i Göteborgsregionen som i ett vidare sammanhang
  • Utvecklingen mot ökad global rättvisa.

• Partners
    Priset delas ut i samverkan mellan: Göteborgs Stad, Region Västra Götaland, Andra AP-fonden, Carl Bennet AB, Coop, Elanders AB, Folksam, Handelsbanken, PEAB, DB Schenker AB, SEB, SKF

• göteborgspriset
    • gothenburg award