Europeiska kulturparlamentariker möts i Göteborg i helgen

Det Europeiska Kulturparlamentet (ECP) håller sin åttonde session i Göteborg den 11-13 december på inbjudan av och i samarbete med Göteborgs stad, Västra Götalandsregionen, Göteborg & Co och Göteborgs universitet.

Mötet hålls under helgen i Artisten med start på fredag kväll. ECP har närmare 180 medlemmar från 43 europeiska länder. Ca hälften av medlemmarna väntas komma till Göteborg för att diskutera årets tema: ”Kvalitet och eftertanke i kultur och medier – förutsättningar för europeisk demokrati”.

Presskonferens på fredag 11 december, kl: 11.30.

Plats: Artisten, Göteborgs Universitet, Götaplatsen

Evenemanget öppnas fredagen den 11 december, kl. 18.30 av Kommunstyrelsens ordförande Anneli Hulthén, ordföranden i Västra Götalandsregionens kulturnämnd Lars Nordström och prorektorn vid Göteborgs universitet, Margareta Wallin Peterson.

Bland deltagarna finns Ukrainas ledande författare Yuri Andruchovitj, den unge tyske filmregissören Lars Montag, den georgiske paleontologen David Lordkipanidze, den spanska bestseller-författarinnan Laura Freixas, ledaren för Mahler Chamber Orchestra, Andreas Richter, den franske historikern Jean Marc Dreyfus, den portugisiska Fado-sångerskan Katia Guerreiro, den ungerske filosofen Gaspar Miklos Tamas och den norske socialantropologen Thomas Hylland Eriksen. Bland svenska ECP-medlemmar som deltar i år märks flöjtisten Gunilla von Bahr, regissören Jasenko Selimovic och Backateaterns ledare Mattias Andersson. Allting talar för en mycket intressant session kring viktiga teman.

Lördagens session inleds med anföranden av gästtalarna Peter Hjörne, Göteborgsposten och Åsa Bernlo, Göteborgs Filmfestival. Därefter diskuterar ECP-medlemmara kvalitettemat i paneler och i plenum. Därutöver hålls två workshops i samarbete mellan de svenska värdarna, och ECP-medlemmarna. Först om ”Kultur som tillväxtfaktor” i samarbete också med organisationen NUROPE. På kvällen ser ECP-medlemmarna Backateaterns uppsättning ”Gangs of Gothenburg”, varefter en workshop hålls på teatern med regissör, skådespelare, ECP-medlemmar och representanter för stad och region kring temat ”Culture as Integration Factor”.

På söndagen presenterar Gunilla von Bahr tillsammans med medicinsk vetenskap ett program kring ”Livskvalitet – Kultur och Hälsa”. Nästa års värdstad – Aten – presenterar sig och deltagarna håller sin slutdebatt.

För mera information om ECP i allmänhet och om årets session se www.kulturparlament.com eller kontakta generalsekreteraren karl-erik.norrman@kulturparlament.com

Göteborg & Co har till uppgift att marknadsföra och medverka i utvecklingen av Göteborg som turist-, evenemangs-, och kunskapsstad. Bolaget ägs gemensamt av kommunen och näringslivet. Läs mer om bolaget på goteborg.com/co