Fira in det nya året med Emma Knyckare på Götaplatsen

Strax före tolvslaget på nyårsafton samlas tusentals göteborgare på Götaplatsen för att fira in det nya året. Nyårsvärd i år är Emma Knyckare.

För tredje året i rad har artisten och poeten Emil Jensen skrivit nyårstalet. Familjen Kaos har spelat in när de framför texten, en film som kommer att visas på storbildsskärmen på nyårsfirandet.

– I år är vi glada att välkomna Emma Knyckare som ny nyårsvärd och att och gruppen ”Familjen Kaos” med TV-kända syskonen Bianca och Tiffany Kronlöf tillsammans med Thom Gisslén kommer framföra det förinspelade nyårstalet. Systrarna Kronlöf känns bland annat igen från den prisbelönta SVT-humorserien ”Full patte”, säger Birgitta Bergerlind, verksamhetsansvarig på Göteborg & Co för Julstaden.

För många göteborgare har det blivit en tradition att fira in det nya året på Götaplatsen. Programmet börjar kl. 23.39 och med nedräkning före tolvslaget med storbildsskärm och nyårsvärden som varvar prat med förinspelade filminslag.

– Nyårsfirandet är ett uppskattat inslag och det brukar komma omkring 15-17.000 personer från alla stadsdelar för att fira nyår tillsammans vilket är fantastiskt roligt säger Birgitta Bergerlind.

Tänk på att inte ta med fyrverkerier till firandet. Det är förbjudet att avfyra raketer i centrala Göteborg.

Kontakt
Birgitta Bergerlind, verksamhetsansvarig på Göteborg & Co för Julstaden, 072-562 89 95
Mikael Isacson, producent på Göteborg & Co för Götaplatsens nyårsfirande, 070-346 57 66

Det här är Julstaden
Julstaden Göteborg genomförs i år för 14:e året i rad. Det är en medveten och långsiktig satsning på att skapa och forma nya, vackra upplevelser i stadsmiljö, genom ljus och färg. Ett brett utbud, med allt från ljusinstallationer till julmarknader, konserter, julklappsshopping och Jul på Liseberg lockar både göteborgare och tillresta besökare under november och december månad.

Julstaden Göteborg genomförs av Göteborg & Co och är ett samarbete mellan staden, fastighetsägare och näringsidkare. Huvudpartner är Higab. Övriga partners är; Akademiska hus, Älvstranden Utveckling, 2021 Göteborg 400 år, Göteborg Energi, Vasakronan, Göteborgs Köpmannaförbund, Wallenstam, Metro och Mix Megapol.

• julstaden

Göteborg & Co har till uppgift att marknadsföra och medverka i utvecklingen av Göteborg som turist-, evenemangs-, och mötesstad. Läs mer om bolaget på goteborgco.se. Ladda ner bilder från vår mediabank.