Fler artistsläpp till Kulturkalaset

Bild: Sarah Dawn Finer. Fotograf: Magnus Ragnvid

Titiyo, Kristin Amparo, Alina Devecerski och Jasmin Kara är några nya tunga bokningar som inleder Göteborgs Kulturkalas den 12 augusti.

- Att få se så många ur vår artistelit uppträda på en och samma gång är fantastiskt. Jag tror att det blir en upplevelse man sent glömmer. Det känns väldigt kul att kunna presentera en så stark inledning på Kulturkalaset, säger Mia Samuelsson, konstnärlig ledare för Göteborgs Kulturkalas.

Big City Divas är ett nytt musikprojekt som denna gång består av rutinerade Titiyo, Kristin Amparo, Alina Devecerski, Ida Redig och Jasmin Kara. Sättningen på scen är 14 musiker och 5 artister.  Big City Divas gör nedslag på ett par festivaler men har sin storskaliga premiär i Göteborg på Götaplatsens scen. Projektet drivs av den ideella föreningen She Music som har handplockat 14 av Sveriges allra bästa kvinnliga musiker som skapat bandet Big City Divas. Till varje spelning bjuds fem kända kvinnliga artister in att köra sina egna låtar i en ny kostym och konstellation.

Sarah Dawn Finer kommer också att förgylla premiärkvällen på Kulturkalaset då hon uppträder med sin Acoustic Summer Tour på Kungstorget.

Även för yngre kalasbesökare finns det nya bokningar att se fram emot. Yankho Kamwendo (känd från Bolibompa) och Trollkarlen Daniel (känd från Den itusågade kaninen) kommer med sin föreställning Yankho & Daniel LIVE att leverera en rolig show för barn i alla åldrar i Trädgårdsföreningen.

Serengeti & The Empress Unionkommer i Trädgårdsföreningen att bjuda på catchy afrobeats, hiphop, Rnb, reggae och dancehall med kraft för alla barn och vuxenkompisar som vill höra på. Denna gång uppträder Serengeti i sällskap av sexmannabandet The Empress Union.

Mia Samuelsson, konstnärlig ledare, Göteborgs kulturkalas, 031-368 42 65

Fakta Göteborgs kulturkalas

• Gratis för alla.

• En av Skandinaviens största kulturfestivaler.

• År 2013 hade Kulturkalaset närmare 1,3 miljoner besök.

• Programmet innehåller alla typer av kulturgenrer och målgruppen är alla.

• Göteborgs kulturkalas genomfördes för första gången 2007 och är en utveckling av det tidigare Göteborgskalaset med anor från 90-talet.

• Evenemanget miljödiplomeras årligen av Göteborgs stad och uppfyller kriterierna i Fairtrade City Göteborg.

• musik
  • kultur