Fri rörlighet men med schyssta regler – Wanja Lundby-Wedin

Pressinformation 2005-10-13 Global Forum 17 Oktober 2005 Göteborg Fri rörlighet men med schyssta regler – Wanja Lundby-Wedin Sverige ska vara ett öppet land dit medborgare från andra länder kan komma för att arbeta. – Men det ska vara schyssta regler. Argumentet att utländsk arbetskraft ska nöja sig med sämre löner i Sverige, eftersom de ändå tjänar mer här än i hemlandet, är ett väldigt cyniskt sätt att se på människor, säger Wanja Lundby-Wedin, ordförande i LO. På måndag talar hon på Global Forum som handlar om rörlighet i Europa. Hon betonar att det inte handlar om att stänga några gränser. Sverige ska följa internationella regler och reglerna för den fria rörligheten inom EU. – Det handlar inte om att säga nej till att folk kommer hit och jobbar. Men för mig är det en generellt väldigt viktig fråga att utländsk arbetskraft som jobbar i Sverige inte har sämre villkor än vad svenskar har, säger Wanja Lundby-Wedin. Hon vänder sig mot alla former av gästarbete eller arbetskraftsinvandring där lön och arbetsvillkor är sämre än vad som annars gäller på arbetsmarknaden. – Jag vill inte ha ett system där folk som kommer hit för att jobba riskerar att kastas ut bara för att deras jobb upphör av en eller annan anledning, säger hon. Wanja Lundby-Wedin deltar tillsammans med representanter för fackförbund och Svenskt Näringsliv i ett seminarium om ”Individers rörlighet – nytta för vem och för vilka?”. Frågorna som ställs är: Finns det någon vinnare i att arbetstillfällen flyttas mellan olika regioner och länder? Skall vi motverka eller medverka i den rörlighet som finns och väntas öka? För ytterligare information: Pressekreterare Ann Larsson, LO, 070-676 26 08 LO:s pressjour: 08-24 49 59 Programmet för den 17 oktober finns på: www.globalforum.nu Global Forum hålls den 17 oktober 2005 på Svenska Mässan i Göteborg och temat är Europa med fokus på rörlighet över gränserna. Global Forum är en ideell förening som består av Svenskt Näringsliv, LO, Göteborg & Co Näringslivsgruppen, Business Region Göteborg, Västra Götalandsregionen. Syftet är att skapa en västsvensk mötesplats där frågeställningar som behandlar globaliseringen och internationaliseringen diskuteras. Hittills har konferensen Global Forum hållits 2001 och 2003