Göteborg ansöker om ryttar-EM 2017

I dag lämnas intresseanmälan in för att Göteborg ska få arrangera ett av världens största evenemang inom ridsporten. EM i hästhoppning, dressyr, fyrspann och paradressyr är tänkt att gå i Göteborg i augusti 2017 med Ullevi som huvudarena.

FEI European Championships, som är det officiella namnet, arrangeras vartannat år. I somras gick det i danska Herning. Under veckan tävlar omkring 500 hästar och över 300 ryttare från drygt 30 länder. Tävlingarna sänds i TV inför 100 miljoner tittare.

– Ett utomhus ridsports mästerskap har aldrig arrangerats mitt inne i en stad. Det är en utmaning som passar evenemangsstaden Göteborg och jag är övertygad om att det kan bli ett oförglömligt mästerskap för både ryttare, göteborgare och alla besökare, säger Max Markusson evenemangschef på Göteborg & Co.

Svenska Ridsportförbundet lämnar nu in intresseanmälan till internationella förbundet, FEI, om att få arrangera mästerskapet i Göteborg. Därefter har de ansökande länderna ett par månader på sig att lämna in sina formella bud. Till våren fattar FEI beslut om vem som får arrangera EM 2017. Göteborg har lång erfarenhet och ett gott rykte inom ridsportvärlden. Gothenburg Horse Show, som arrangeras på Scandinavium och är ett av Sveriges största årligen återkommande idrottsevenemang, besöktes tidigare i år av 90 000 personer.

– Varje år hör vi önskemål från ryttarna under Gothenburg Horse Show om att de vill komma hit flera gånger under året. Med den starka organisation av funktionärer och medarbetare som finns i Göteborg har staden goda möjligheter att lyckas med ett samlat EM, säger Tomas Torgersen, tävlingsledare för Gothenburg Horse Show.

Ullevi blir huvudarena för ryttar-EM, men evenemanget kommer att omfatta flera arenor och öppna platser i Göteborg.

– Ullevi är en flexibel arena som kommer att kunna erbjuda mycket bra lösningar för ryttarna och en fantastisk upplevelse för en stor publik, säger Thomas Torkelsson VD för Got Event som driver Ullevi och Scandinavium.

För mer information:

Tomas Torgersen, Gbg Horse Show, Tel: 0722-325 605